Mellanchefers påverkan på internal branding

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen av hur mellanchefer kan påverka internal branding samt klargöra vilka beståndsdelar av internal branding som gör mellanchefer till ett strategiskt verktyg i servicebranschen. Fallstudien har genomförts med en kvalitativ utgångspunkt med en deduktiv ansats som har inslag av induktion. Studiens analys, diskussion, modell och slutsats grundas i vetenskapliga artiklar, teorier samt annan relevant litteratur. Empirin är insamlad genom fem stycken kvalitativa intervjuer. Urvalet består av fyra mellanchefer samt dess VD. Huvudsakligen har Kahns kriterier av ett starkt internt varumärke, Kapferers Brand Identity Prism, Melins resonemang om varumärken, Falonius om vikten av att bygga varumärken inifrån och ut samt Franzéns syn på mellanchefers viktiga roll i organisationer används som teoretisk utgångspunkt. Det empiriska material som analysen baseras på är inhämtat från fem semistrukturerade djupintervjuer med mellanchefer samt VD från Företaget X som verkar i servicebranschen. Slutsats: Utvalda teorier i kombination med det empiriska materialet har givit insikter om hur mellanchefer påverkar internal branding i Företaget X samt hur dessa blir ett strategiskt verktyg i servicebranschen. Det som för nuvarande speglar organisationen är en splittrad självbild som påverkar internal branding negativt. Genom bland annat insikter likt ovan, har ett teoretiskt bidrag till internal branding kunnat presenteras med hjälp av en egenkonstruerad modell. Det teoretiska bidraget grundas främst i modellen och dess beståndsdelar; organisation, varumärke och kommunikation, som baseras på det empiriska materialet samt tidigare forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)