Undervisningen i idrott och hälsa som bidragande faktor till skapandet av könsmönster

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Enligt Skolverket (2011) ska skolan aktivt främja pojkars och flickors lika rätt och möjligheter, samt ska det sätt de bemöts och bedöms i skolan bidra till att forma deras uppfattningar om vad som är manligt och kvinnligt. Skolan har ett ansvar att motverka traditionella könsmönster. Denna kunskapsöversikt syftar därför till att redogöra för vad svensk forskning säger om huruvida undervisningen är en bidragande faktor till att könsmönster (re-)produceras i ämnet idrott och hälsa i grundskolan, med fokus på högstadiet, samt i vilken grad detta kan kopplas till betygsskillnaderna som finns mellan pojkar och flickor. Valet av område för kunskapsöversikten tar grund i det faktum att idrott och hälsa är det enda ämnet i den svenska skolan där pojkar i genomsnitt har högre betyg än flickor (Eriksson & Flodén, 2012). Kunskapsöversikten syftar alltså även till att försöka ge ett svar på om det finns något i undervisning som gör att pojkar ges en större möjlighet till att nå de högsta betygen i idrott och hälsa, eller om det helt enkelt är så att pojkar generellt sett är duktigare än flickor i ämnet. Frågeställningen som ska besvaras i denna text är således: Vad säger forskningen om undervisningen i ämnet idrott och hälsa som (åter)skapare av traditionella könsmönster, och i vilken grad kan detta kopplas till befintliga betygsskillnader mellan pojkar och flickor i ämnet? Svaret på frågan har jag funnit genom en informationssökning, som främst gjorts i databasen Libsearch via Malmö Högskolas hemsida. Slutsatsen är att forskare verkar vara eniga om att undervisningen i idrott och hälsa i viss mån bidrar till att skapa och återskapa könsmönster, samt föreställningar om vad som anses vara manligt respektive kvinnligt. Detta verkar i sin tur kunna påverka bedömningen och betygsättningen till pojkars fördel. Resultatet sammanfattas och diskuteras utifrån relevanta källor och presenteras under lämpliga rubriker i texten. Innehållet har ett huvudsakligt fokus på högstadiet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)