Samspel och (sam)tal för (gem)ensamt lärande : En diskursanalys av hur lärarstudenter konstruerar undervisning och lärarkunskap under examination

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

Sammanfattning: Bakgrund: Hur lärarutbildning lämpligen organiseras avseende högskole- respektive verksamhetsförlagda studier är under ständig diskussion i såväl policydokument som forskning. För att kunna tala om hur lärarutbildning kan och bör organiseras blir dock ett första steg att klargöra hur lärarstudenter konstruerar undervisning och (lärar-) kunskap inom ramen för lärarutbildning. Syfte: Empirin för föreliggande studie inhämtas från ett utvecklingsprojekt som arbetats fram inom ramen för en ämneslärarutbildning inför hösten 2016. Syftet med studien är att klargöra hur lärarstudenter konstruerar undervisning och lärarkunskap under examination som inbegriper undervisning i autentisk undervisningsmiljö (en klass med elever), respons från klasslärare samt efterföljande reflektionsseminarium baserat på videoupptagning av genomförd undervisning och lärarens respons. Metod: I studien nyttjas diskursanalys av fyra lärarstudenters verbala- och icke-verbala kommunikation i samband med examination. Resultaten av en deskriptiv respektive genealogisk analysfas presenteras med hjälp av praxisgemenskapen som tankefigur. Resultat: Diskursanalysen visar hur lärarstudenterna inom ramen för aktuell examination rör sig mellan vad som kan beskrivas som tre olika praxisgemenskaper: klassen-som-praxisgemenskap; lärare-som-praxisgemenskap samt lärarstudentgruppen-som-praxisgemenskap. Den undervisning lärarstudenter konstruerar korrelerar med etablerad undervisningspraktik som studenten själv iakttagit. Den lärarkunskap som konstrueras villkoras av andra inom den aktuella gemenskapen. Respektive praxisgemenskap har också sina egna rationaler som lärarstudenten behöver förhålla sig till i samband med examination. De positioner som lärarstudenten förmår att förhandla och upprätthålla villkorar också vad som är möjligt att sägas/göras i vilken praxisgemenskap och av vem. Konklusion: Lärarutbildningen kan sägas innefatta två parallella, informella utbildningar jämte den formella utbildningen. Lärarstudenten ställs inför överväganden mellan vad som kan beskrivas som intra- respektive interpersonella diskurser som villkorar hur lärarstudenten konstruerar undervisning och lärarkunskap i samband med examination. Lärarstudenter behöver därför inom ramen för lärarutbildning göras varse om konsekvenser kopplade till intrapersonella diskurser, de olika roller som finns tillgängliga för lärarstudenten, samt interpersonella diskurser, hur val av roll verkar i mötet med andra i en praxisgemenskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)