Synen politiker i barn-och ungdomsnämnder har på fysisk aktivitet hos barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Avdelningen för fysioterapi

Författare: Ronja Söderlund; Agata Turwon; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Stillasittande har under de senaste årtiondena blivit ett folkhälsoproblem. Fysisk aktivitet främjar hälsa och motverkar många hälsobekymmer. I Sverige bär respektive kommun ansvar för att de bestämda läroplanerna följs, vilket innefattar riktlinjer kring idrott och fysisk aktivitet på kommunala skolor samt inom särskolan. Politiker i barn- och ungdomsnämnderna ansvarar för att fatta beslut och skapa policys samt strategier för att främja fysisk aktivitet i skolan. Syfte: Syftet med denna studie var att studera synen politiker i barn-och ungdomsnämnder har på fysisk aktivitet hos barn. Metod: Vi använde oss av kvalitativ forskningsmetod där data har samlats in genom digitala intervjuer med fyra politiker. Informanterna var aktiva i det partiet som styrde i kommuner tillhörande Västerbotten eller Västernorrlands län och ansvarade för barn och utbildning. Metoden som användes var kvalitativ innehållsanalys. Intervjumaterialet bearbetades med hjälp av kodning. Resultat: Resultatet speglas genom fem kategorier och 21 subkategorier. Det framgick att informanterna ansåg att fysisk aktivitet är viktig i alla åldrar. Det fanns en viss oro för samhällsutvecklingen som har lett till ökat stillasittande och de önskade att främja fysisk aktivitet i skolan ytterligare. Informanterna ansåg att läroplanen, skollagen och resursbristen är faktorer som begränsar den fysiska aktiviteten i skolan. Det fanns även oklarheter och tvekan kring möjligheter till fysisk aktivitet för barn med funktionshinder, bland annat hur man bör anpassa fysisk hälsa i skolan och involvera alla barn i idrotten för att uppfylla deras behov. Slutsats: Informanterna ansåg att det krävs mer arbete från alla samhällssektorer för att främja fysisk aktivitet för barn och ungdomar med och utan funktionshinder. Det finns utvecklingsområden i läroplanen inom idrott och hälsa samt övrig fysisk aktivitet inom skolan, bland annat inom samarbete mellan olika sektorer, upplägget, tillgång till utflyktsmål och lokaler samt utbildning av barn och vårdnadshavare. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)