Sökning: "deictic gestures"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden deictic gestures.
1. Human and Robot Narrator: How Gestures Affect Comprehension and Recollection
Master-uppsats, Lunds universitet/KognitionsvetenskapSammanfattning : This thesis investigated if a human or a robot narrator affected listeners’ comprehension and memory recollection similarly in a narrative story. 103 participants (MeanAge = 35) were recruited to an online experiment to investigate if gestures affected the participants’ narrative comprehension and recollection more than a narrator that did not produce gestures. LÄS MER
2. Ordförråd och gester hos barn med språkstörning och hos barn med typisk språklig utveckling
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Medicinska fakulteten; Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaperSammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att göra jämförelser mellan små barn med typisk språklig utveckling och små barn med språkstörning avseende impressivt och expressivt ordförråd samt användning av gester. Fyra barn med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER
3. Tal och gesters samverkan i undervisningen : En empirisk studie på lågstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka sambandet mellan tal och gester utifrån lärares resonemang och språkbruk i klassrummet. Studien utgår från ett förkroppsligande perspektiv där begreppen deiktiska gester, metaforiska gester, ikoniska gester och rytmiska gester återfinns. LÄS MER
4. En studie av lexikon och gestproduktion hos barn med respektive utan språkstörning genom utförandet av ordförrådstestet PiNG
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakultetenSammanfattning : The aim of the present study was to examine receptive and expressive lexicon, as well as gesture production among children with and without developmental language disorder (DLD), using the Swedish translation of the Picture Naming Game (PiNG). The parental evaluation Swedish Communicative Development Inventory III (SCDI III) was used to determine whether the results from PiNG and SCDI III were consistent. LÄS MER
5. En studie av lexikon och gestproduktion hos barn med respektive utan språkstörning genom utförandet av ordförrådstestet PiNG
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för Logopedi, Audiologi och OtorhinolaryngologiSammanfattning : The aim of the present study was to examine receptive and expressive lexicon, as well as gesture production among children with and without developmental language disorder (DLD), Using the Swedish translation of the Picture Naming Game (PiNG). The parental evaluation Swedish Communicative Development Inventory III (SCDI III) was used to determine whether the results from PiNG and SCDI III were consistent. LÄS MER