Sökning: "deiktiska gester"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden deiktiska gester.

  1. 1. Ordförråd och gester hos barn med språkstörning och hos barn med typisk språklig utveckling

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Medicinska fakulteten; Linköpings universitet/Institutionen för biomedicinska och kliniska vetenskaper

    Författare :Linnéa Ling; [2023]
    Nyckelord :Picture Naming Game; deictic gestures; iconic gestures; emblematic gestures; assessment; language disorder; vocabulary; language development; Picture Naming Game; deiktiska gester; ikoniska gester; emblem; bedömning; språkstörning; ordförråd; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att göra jämförelser mellan små barn med typisk språklig utveckling och små barn med språkstörning avseende impressivt och expressivt ordförråd samt användning av gester. Fyra barn med typisk språkutveckling rekryterades till studien. LÄS MER

  2. 2. Tal och gesters samverkan i undervisningen : En empirisk studie på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Carina Arvidsson; [2020]
    Nyckelord :iconic gestures; metaphoric gestures; deictic gestures; beat gesture; primary school; ikoniska gester; metaforiska gester; deiktiska gester; rytmiska gester; lågstadium;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka sambandet mellan tal och gester utifrån lärares resonemang och språkbruk i klassrummet. Studien utgår från ett förkroppsligande perspektiv där begreppen deiktiska gester, metaforiska gester, ikoniska gester och rytmiska gester återfinns. LÄS MER

  3. 3. TAKK och gester i förskolan : TAKK-tavlan som didaktiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Robin Frid; Christian Wikström; [2016]
    Nyckelord :deiktiska gester; didaktiskt verktyg; förskola; gester; ikoniska gester; miljötecken; situationstecken; sociokulturellt perspektiv; TAKK; TAKK-tavla; ;

    Sammanfattning : Många förskolor arbetar idag med Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) för att gynna barnens språkliga och kommunikativa utveckling. Syftet med studien är att undersöka användningen av TAKK och gester i förskolan samt hur TAKK finns representerad i förskolornas miljö. LÄS MER

  4. 4. Föräldrars användning av gester i samspel med sina barn.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Psykologiska institutionen

    Författare :Tanja Johnselius; [2006]
    Nyckelord :kommunikativ miljö; förälder; gester; samspel;

    Sammanfattning : Barnet tillägnar sig språket genom vardaglig social interaktion med sin nära omgivning, därför är den kommunikativa miljön runt barnet och föräldrarnas bidrag till den viktig. Syftet med föreliggande studie var att studera ett antal svenska föräldrars produktion av gester i samspel med sina barn och om föräldrarnas sätt att använda gester förändrades när barnens tal blev mer komplext. LÄS MER