Efterfrågeplanering i affärsmodellen Produkt-som-en-Tjänst : En blandad metodstudie inom transportsektorn med tillgångar med lång ledtid

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Denna studie undersöker hur efterfrågeplanering hanteras av företag som använder Produkt-som-tjänst (PaaS) affärsmodell (BM) inom transportsektorn, specifikt för tillgångar i en miljö med lång ledtid. Genom en blandad datainsamlings metod, som kombinerar en kvantitativ systematisk litteraturöversikt och kvalitativa data från semistrukturerade intervjuer. Vi undersökte olika PaaS-modeller och -metoder i syfte att tillhandahålla värdefulla insikter, metoder och tankesätt för företag som för närvarande använder eller överväger att anta PaaS-modellen. Ett urval av 8 artiklar användes och 4 intervjuer genomfördes med ämnet Produkt-som-tjänst i åtanke. Våra resultat gav behovet av standardisering, två distinkta efterfråge-planeringsmetoder och det allmänna fördelar som företag kan vinna på att använda PaaS-modellen. Dessutom utvecklade vi en tabellram för att underlätta förståelsen av PaaS-metoder i akademisk forskning. Den här studien tar upp den nuvarande klyftan i PaaS-forskningen och utökar vår kunskap om hur efterfråge-planeringsstrategier används av företag som antagit denna innovativa affärsmodell.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)