Ergonomic Cabin Access : Utveckling av in- och ursteg till hög lastbilshytt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

Sammanfattning: Detta examensarbete har utförts av Johan Arvidsson, Marcus Leidefeldt och Tobias Unosson, studenter vid Innovations- och designingenjörsprogrammet vid Karlstads universitet. Arbetet omfattar 20 högskolepoäng varav 5 poäng är en fördjupning i ergonomi, semantik samt retorik och presentationsteknik. Projektet genomfördes under vårterminen 2006 och motsvarar 20 veckors heltidsstudier. Uppdragsgivare för examensarbetet var HAVD AB (Hedenberg Advanced Vehicle Design) som är ett produktutvecklingsföretag inom fordonsindustrin. Handledare var Ingemar Carlson från HAVD och Lennart Wihk från Karlstads universitet. Projektet utfördes även i samarbete med Volvo Lastvagnar AB. Uppdraget som studenterna erhöll gick ut på att förbättra och utveckla in- och ursteget på en Volvolastbil av modell FH. Målet med projektet var att bygga en fungerande prototyp av lösningen på en befintlig lastbil som kunde visas upp på examensutställningen i Karlstad den 30 Maj 2006. Studenterna fick inledningsvis en kort utbildning i projektledning som företaget anordnade i sina lokaler i Mölndal. I samband med detta fick gruppen ta del av en ny utvecklingsmetod som hade sina rötter i fordonsindustrin. Denna metod användes sedan under projektets gång som delades in i tre faser: idéfas, förstudiefas och genomförandefas. Mellan varje fas fanns en viktig punkt kallad grind då viktiga beslut fattades i samråd med företaget. Projektet resulterade i ett mekaniskt eldrivet steg på sidan av lastbilen som transporterar chauffören upp till sin hytt på ett snabbt och säkert sätt. Lösningen döptes till ECA, Ergonomic Cabin Accesss. Slutresultatet är framtaget med fokus på förarens ergonomi och har hög realiserbarhet då det består av befintliga komponenter. Kärnan i konstruktionen är en linjärenhet som omvandlar en roterande kraft till en linjär rörelse. Konstruktionen anpassades till Volvos FH-modell genom att placeras vid dagens befintliga tre steg, vid den så kallade instegslådan. Projektgruppen arbetade fram ritningar med förslag på konstruktion och infästning för detta koncept. En lista på tänkta komponenter med en ekonomisk kalkyl togs också fram. Slutresultatet presenterades hos HAVD i Mölndal och på Karlstad universitet i samband med examensutställningen den 30 maj 2006. Gruppen kunde dessvärre inte genomföra ett prototypbygge av ekonomiska skäl då uppdragsgivaren inte hade de resurser som krävdes. Examensarbetet ECA resulterade istället i ritningar, renderingar, animeringar och denna akademiska rapport.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)