Arabisktalande elevers val av moderna språk i gymnasieskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

Författare: Hilana Taloustan; [2023-09-18]

Nyckelord: moderna språk; arabisktalande elever; språkval;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur arabisktalande elever argumenterar, resonerar och väger sina alternativ när det gäller språkval på gymnasiet, samt att belysa de faktorer som påverkar deras val att studera ett modernt språk i gymnasiet. I studien användes en kvalitativ metod, och datainsamlingen skedde genom intervjuer med arabisktalande gymnasieelever. Alla elever i studien har studerat sitt modersmål, arabiska, under grundskolan förutom två elever. Dessa elever har åldrar från och med 18 till 23 år. Det fanns tydlig variation i elevernas svar, vilket speglades, analyseras och diskuteras i studien. Resultaten visar att eleverna har varierande motivationer; vissa är inriktade på framtida jobbmöjligheter, medan andra vill förstå och lära sig om andra kulturer genom att studera ett modernt språk.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)