Sökning: "arabisktalande elever"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden arabisktalande elever.

  1. 1. Arabisktalande elevers val av moderna språk i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Hilana Taloustan; [2023-09-18]
    Nyckelord :moderna språk; arabisktalande elever; språkval;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur arabisktalande elever argumenterar, resonerar och väger sina alternativ när det gäller språkval på gymnasiet, samt att belysa de faktorer som påverkar deras val att studera ett modernt språk i gymnasiet. I studien användes en kvalitativ metod, och datainsamlingen skedde genom intervjuer med arabisktalande gymnasieelever. LÄS MER

  2. 2. Hur integrerar modersmålsläraren skönlitteratur i sinmodersmålsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Remaa Alwair; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att fördjupa kunskapen om hur modersmålslärare i sin undervisning förhåller sig till skönlitteratur, vilka didaktiska val de gör i fråga om skönlitteratur och hur de använder sig av olika skönlitterära genrer i språkutvecklande syfte utifrån elevers olika behov.För att genomföra studien har jag använt mig av kvalitativa intervjuer med elva arabiska modersmålslärare från olika bakgrunder och dialekter. LÄS MER

  3. 3. Studiehandledning till flerspråkiga elever : Underliggande mekanismer som förklarar samverkan mellan studiehandledare och lärare –ur studiehandledares perspektiv

    Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Maya Farman; [2022]
    Nyckelord :collaboration; mother tongue; multilingual students; newly arrived students; study supervisor; study supervisor in mother tongue; flerspråkiga elever; modersmål; nyanlända elever; samverkan; studiehandledare; studiehandledning på modersmål;

    Sammanfattning : Introduction: Study supervision in the mother tongue aims to support newly arrived and multilingual students in primary and secondary school, where study supervisors and teachers work together for the learning and development of newly arrived and multilingual students. Despite the importance of study supervision, collaboration between study supervisors and teachers was described as not functioning in several researches. LÄS MER

  4. 4. Äldre kvinnors upplevelse av sfi studieväg 2 med fokus på ålder, andraspråksinlärning, motivation och integration

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Torbjörn Hallgren; [2021-09-29]
    Nyckelord :sfi; svenska; andraspråksinlärning; ålder; motivation; integration; instrumentell motivation; kvinnor; äldre kvinnor; undervisning;

    Sammanfattning : Den här studien tittar på hur fem arabisktalande äldre kvinnliga elever inom sfi säger att de uppfattar den utbildning de går i, med fokus på att deras progression har stått stilla eller gått mycket långsamt framåt. Studien försöker förstå varför, och tittar på detta utifrån dessa frågor: Vad är dessa kvinnors erfarenhet av att vara elever på sfi inom spår 2? Hur säger sig denna grupp av kvinnor uppleva situationen de befinner sig i, som språkinlärare i ett nytt land och hur motiverade säger sig denna grupp av kvinnor vara när det kommer till att lära sig svenska, samt inom vilka sociala områden vill de kunna tala svenska? Resultatet visar att kvinnorna gillar sfi och de saknar inte motivation, de saknar inte vilja till integration och de har flera sociala områden de vill investera i för att kommunicera på svenska. LÄS MER

  5. 5. Arabisktalande elevers användning av språkliga resurser i matematikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Huda Alhadi Alhasani; Sundus Zaki; [2021]
    Nyckelord :Arabisktalande elever; kodväxling; LAR-modell; matematik; språkliga skillnader; translanguaging;

    Sammanfattning : I tidigare forskningslitteratur behandlas flerspråkighet som en resurs utifrån olika perspektiv i matematikklassrummet. Många studier förespråkar användningen av elevernas alla språkliga resurser i undervisningen, för att främja kunskaps- och identitetsutveckling. LÄS MER