Cykelgator i Malmö : En studie av Hohögsgatan i Malmö

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

Sammanfattning: Cykelgator är infört i svensk lagstiftning sedan 2020. De har dock funnits i andra länder såsom Nederländerna och Tyskland sedan flera decennier tillbaka. Vissa studier på cykelanpassade gator har genomförts i Sverige under de senaste åren i bland annat Göteborg och Linköping. Malmö fick sin första cykelgata i november 2020 vilken är ett pilotprojekt för att undersöka hur den nya formen av infrastruktur går att användas i staden. Denna studies syfte är att undersöka hur Malmö stad arbetar med införandet av cykelgator, vilka potentialer som finns och hur dessa är tänkta att fungera i en framtida utbyggnad av cykelinfrastruktur-nätverket, samt att få en övergripande bild av funktion och potential för cykelgator i Sverige och andra länder i Europa. För att besvara syfte och frågeställningar har tjänstemän på Malmö stad intervjuats angående det pågående pilotprojektet, som också har undersökts på plats för att få en djupare förståelse för cykelgatans funktion. Studiens teoretiska perspektiv grundar sig i en rad texter av bland andra Till Koglin och Peter Cox, där den politiska aspekten av infrastruktur diskuteras, hur cyklister bortprioriteras i en “rationell” planering, samt hur konflikter blir en del av infrastrukturen då motortrafik traditionellt har högsta prioritet. Studien berör problematiken där maktobalans inom infrastruktur bidrar till osäkra förhållanden för oskyddade trafikanter. Infrastrukturell rättvisa innebär både fysiskt utrymme, men också stärkandet av rättigheter och färdigheter för dessa oskyddade trafikantgrupper.   Det konstateras i denna uppsats att cykelgator har en plats i framtidens cykelinfrastrukturnät, men att det finns problem med ovana cyklister som kan ha svårigheter att använda cykelgata i stället för en cykelbana när utrymmet skall delas med motorfordon. Det finns också en risk i att cykelgatan ses som en enkel och billig väg att fylla igen luckor i cykelinfrastrukturnätet då en existerande gata endast behöver skyltas som cykelgata, istället för att bygga en cykelbana. En fördel med cykelgatan är att den har möjlighet att minska konflikterna med de gående samt att den även lämnar utrymme på gatans sidor till mer stadsliv. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)