Leksaker i den digitala tidsåldern : Leksaksbranschens bemötande av nya preferenser

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Abstrakt Titel: Leksaker i den digitala tidsåldern – Leksaksbranschens bemötande av nya preferenser Författare: Sandra Nilsson och Victor Tydesjö Handledare: Leif Rytting Kurs: Företagsekonomi III – examensarbete 15 hp. Linnéuniversitetet VT 2014 Syfte Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka hur leksaksbranschen har förändrat och kommer att förändra sin verksamhet i den teknologiska tidsåldern. För att genomföra detta har vi fastställt några aspekter att undersöka: Butikernas nuvarande tillstånd gällande sortiment och arbetssätt Förändringar som har skett gällande sortiment som en konsekvens av barns förändrade teknologianvändning Leksaksbranschens framtid som en följd av den fortsatta teknologiutvecklingen Forskningsfrågan lyder: Hur påverkas leksaksbranschen av barns tidiga användande av olika former av digital teknologi? Metod Vi har för denna uppsats valt att använda den kvalitativa metoden. Detta för att på ett djupt sätt kunna få specifik data om branschens företeelser. Undersökningen har genomförts med en abduktiv ansats, där vald teori har format empirin men där empiri även har inverkat på den teori som presenteras. Det teoretiska materialet har präglats av akademisk litteratur och elektroniska källor. Empiriinsamlingen skedde genom kvalitativa intervjuer med fyra leksaksbutiker och en representant från branschorganisationen Leksaksbranschen. Slutsatser Gällande branschens nuläge framkom att inköp på speciella inköpsmässor för leksakshandlare och deras leverantörer bär stor betydelse för leksaksbutiker och inverkar även på utformning av deras sortiment. Samordning mellan mindre aktörer i en enda katalog föreslås vara ett sätt för de mindre starka butikerna att hävda sig bättre mot de stora kedjorna. Vi fann att lekåldern har minskat, vilket medför att barn är kunder under en kortare tid. Vissa sortimentsanpassningar har skett på grund av detta, men inte i särskilt stor skala. Gällande branschens framtid tydliggörs att aktörerna kan behöva göra vissa förändringar i sin verksamhet, där exakt vad detta skulle vara inte är självklart.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)