Synliga påverkningsfaktorer : Hur modebutiker genom dess utformning påverkar konsumenter

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på hur de utvalda modebutikerna arbetar med butikskommunikation och varuplacering för att påverka kundens köpbeslutsprocess. Vi vill även undersöka hur och om kunden är medveten om detta. Denna studie är utförd med kvalitativ metod med inslag av kvantitativ. Vi har använt oss av en abduktiv ansats och genom intervjuer med butikschefer samt kundintervjuer tillsammans med observationer av kunder i butik har vi arbetat fram vårt empiriska material. All insamling av data har skett i Kalmar bortsett från en mail-intervju med en butiks huvudkontor i Stockholm. Alla butiker använder sig av butikskommunikation på ett eller annat sätt. Då konsumenterna idag blir allt mer individualiserade tenderar de att vilja uträtta sina ärenden på egen hand. Samtidigt förväntar de sig ständigt förändringar och nyheter. Butikernas uppgift att exponera sitt sortiment blir därför allt viktigare. Kunderna verkar vara medvetna om butikernas arbete för att påverka dem, men ändå verkar majoriteten av konsumeringen ske oplanerat. Själva köpbeslutsprocessen vid köp av kläder är en mindre avancerad process med lågt engagemang där behovet oftast uppkommer då det önskade tillståndet ökar i butiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)