Transkribering eller skalor, vad använder den improviserande gitarristen? : En studie om hur improvisationsinlärning för elgitarr kan skilja sig beroende på erfarenhet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att kartlägga olika metoder för improvisationsinlärning på elgitarr för att sedan undersöka om det finns ett samband mellan gitarristens erfarenhet och vilken metod hen föredrar. Metoderna är framtagna från litteratur. Efter att metoderna tagits fram utformades en enkät helt baserad på dessa metoder. Frågorna i enkäten är riktade till gitarrister med olika yrkesroller och erfarenheter. Den riktar sig till gitarrlärare, musiker, gitarrelever och hobbygitarrister. Frågorna är utformade så att det framgår hur lång erfarenhet gitarristen har, vilken genre gitarristen föredrar samt vilken inlärningsmetod gitarristen föredrar. Målet med studien var att kunna kartlägga olika kategorier för att tydligt kunna urskilja vilka olika metoder som finns samt vilken metod som föredras av gitarrister med olika erfarenhet. Målet var också att kunna hitta en korrelation mellan ålder och föredragen improvisationsmetod samt hitta en korrelation mellan år av erfarenhet och föredragen improvisationsmetod. Resultatet visade att det finns improvisationsmetoder som föredras mer än andra och att det finns en viss typ av korrelation i svaren. Diskussionen lyfter enkät som metod och hur den gav mig insikter om vad man egentligen kan lyfta ur svaren. Bristerna i metoden lyfts också och hur studien kan kompletteras. Resultatet visade även att studien inte kan visa när vilken inlärningsmetod är bäst lämpad. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)