Att prata politik -En kvalitativ studie om lobbyistens kommunikativa handlande

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna studie ämnar öka förståelsen om hur lobbyarbete bedrivs i Sverige, hur det förstås och porträtteras av lobbyister själva samt vad det får för konsekvenser för demokratiska värderingar. Studien utgår från lobbyistens perspektiv och kompletteras med den allmänna bilden av lobbyism från media och riksdag. Analysmetoden för studien är hermeneutisk där kvalitativa intervjuer samt innehållsanalys av medie- och riksdagstexter utförts. Empirin har sedan kontextualiserats utifrån relevanta teorier och begrepp som återfinns inom forskningsfältet för strategisk kommunikation som lobbyism, makt, kommunikativt handlande, olika kommunikationsperspektiv, samtalsdemokrati och professionalisering. Analys och resultat visar hur djup sakkunskap och engagemang tillsammans retoriska förmågor ligger till grund för framgångsrikt lobbyarbete. I resultatet har vidare tre olika typer av lobbyister definierats. Det framgick även att lobbyisters handlande kan tolkas som både framgångs- och förståelseorienterat och att det ena handlandet nödvändigtvis inte utesluter det andra. Studien har visat att lobbyism är mer komplext än vad debatten gör gällande. Resultatet visar också på en centralisering av kunskap inom lobbykretsar. Detta kan antas leda till en ökad distans mellan politiker och allmänheten där den senare exkluderas från en avgörande del av den demokratiska viljebildningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)