Målstyrningens komplexitet : En fallstudie om den komplexa interaktionen mellan chefer och medarbetare i en bankorganisations målstyrningsprocess.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Datum: 2023-05-31      Nivå: Kandidatuppsats Företagsekonomi, 15 hp  Akademi: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare:  Bender Clara (00-10-26), Hedh Amanda (01-04-21), Nathalie Rosell (01-05-12)                                         Titel: Målstyrningens komplexitet: En fallstudie om den komplexa interaktionen mellan chefer och medarbetare i en organisations målstyrningsprocess. Handledare: Johan Grinbergs  Nyckelord: Målstyrning, Interaktion, Management by objectives, Kommunikation, Strategi, Uppföljning, Bank Forskningsfrågor: Hur interagerar chefer och medarbetare vid kommunicering av mål inom en bankorganisation och vad kan interaktionen resultera i? Vilka följder får medarbetarnas involvering i beslutsfattandet rörande en bankorganisations målsättning? Syfte: Syftet med denna studie är att studera den komplexa interaktionen mellan chefer och medarbetare vid förmedling av mål inom organisationen. Detta för att beskriva hur interaktionen påverkar utfallet av målarbetet. Vidare studeras hur chefer och medarbetare individuellt upplever denna kommunikativa process i syfte att skildra hur detta samspel påverkar organisationers målstyrning. Metod: I studien genomförs en fallstudie genom användning av kvalitativ metod för datainsamling och databearbetning. Empirin insamlades genom semistrukturerade intervjuer till följd av en tematisk analys. Insamlingen av empiri gjordes med en induktiv forskningsansats där vi explorativt undersökt fallet. Studien grundar sig på 13 intervjuer där 3 representeras av chefer och 10 representeras av medarbetare, för att få en nyanserad analys som ligger till grund för att besvara forskningsfrågorna. Slutsats: I det empiriska materialet presenteras ett flertal synvinklar kring hur Interaktionen mellan chefer och medarbetare utspelar sig. Genom att upprätthålla en tydlig och regelbunden kommunikation skapar en personlig relation mellan chef och medarbetare som lägger grunden för måluppfyllelse. Chefer bör involvera medarbetare i beslutsprocessen samt tydliggöra uppföljningens utfall. Inom organisationer finns ett behov av tillförlitlig och kontinuerlig interaktion mellan chefer och medarbetare. Att involvera medarbetare i målstyrningsprocessen är avgörande för att bidra till förbättrade prestationer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)