Cyberbullying i fritidshem

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Denna studie handlar om fenomenet cyberbullying och vilka potentiella arbetssätt som finns för att motverka dess uppkomst i fritidshemmet. Anledning till att denna studie genomfördes grundar sig i personliga erfarenheter med cyberbullying. Studien erbjuder en enkätundersökning med 98 deltagare samt semistrukturerade intervjuer med fyra lärare i tre olika fritidshem. I studien presenteras det tre olika teoretiska utgångspunkter som används för att analysera studiens insamlade material. Majoriteten av informanterna som svarat på enkäten är enade om att barnens användning av digitala verktyg kan ha en negativ påverkan. Att förbjuda barnen att använda digitala verktyg är däremot inte rätt väg att gå. Studien erbjuder även en djupare förståelse om hur cyberbullying kan se ut i det vardagliga arbetet. Genom att arbeta med kränkningsfrågor tillsammans med barnen. Denna studie bidrar till ett tydligare perspektiv på hur lärarna i fritidshemmet ser på cyberbullying samt hur samtalet mellan lärarna i fritidshemmet, vårdnadshavarna och barnen kan hjälpa för att hantera och motverka fenomenet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)