Faktorer för att attrahera och behålla personal : En litteraturstudie om employer branding

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Författare: Elina Petersson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att sammanställa och analysera aktuell forskning om faktorer inom employer branding och deras inverkan på anställdas attraktion och behållning i organisationer. Det teoretiska ramverket har fokus på begreppet employer branding, dess uppkomst och betydelse. Eftersom studien genomförs som en litteraturstudie utgörs den teoretiska referensramen av tidigare erkänd forskning inom området. Studien är en semi-systematiskt litteraturstudie och materialet har analyserats tematiskt. Ur analysen framkom följande teman: lön och andra förmåner, arbetsmiljö och sociala aspekter, karriär och utveckling, arbetsuppgifter och användning av kunskap, balans mellan arbete och fritid samt ledning, företagets rykte och samhällsengagemang. Resultatet i studien visar att betydelsen av lön och andra förmåner varierar mycket beroende på ålder och erfarenhet. Det visar att arbetsmiljö och sociala aspekter är centrala för både anställning och behållande av personal. Balans mellan arbete och fritid är något som värdesätts och här inkluderas organisationer som erbjuder arbete hemifrån och flexibla arbetstider. Ledning, företagets rykte och samhällsengagemang värdesätts av potentiella och nuvarande arbetstagare men inte i lika stor utsträckning som andra faktorer. Att erbjuda arbetstagare karriär- och utvecklingsmöjligheter är de faktorer som värderas högst enligt studien, I majoriteten av de analyserade studierna är yrkesmässig utveckling den viktigaste faktorn oavsett lön, ålder eller erfarenhet. Utöver karriär- och utvecklingsmöjligheter visar resultatet att många faktorer är viktiga men i olika stor utsträckning för olika personer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)