Lämnande av fri väg : En simulatorstudie om tidiga varningar och bilförares attityd gentemot utryckande ambulans och polis

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Trots påkallande av fri väg med blåljus och siren, kan utryckningsfordon ha svårt att ta sig fram i trafiken. Detta då civila förare inte alltid lyckas upptäcka utryckningsfordonen, bland annat på grund av dåliga ljus-, väder-, eller vägförhållanden. Denna studie undersökte därför huruvida meddelanden som varnar för ankommande utryckningsfordon (EVA-varningar), för bilförare med olika körerfarenhet samt tidigare vana av avancerade förarstödsystem (ADAS), påverkar lämnandet av fri väg. Resultatet visade att förarna som mottog EVA-varningar, i genomsnitt, lämnade fri väg tidigare än de som inte mottog några varningar. Förarna med låg ADAS-vana var dock mindre positiva till att vilja mottaga EVA-varningar i framtiden, även om de upplevde att varningarna förbättrade deras körbeteende. Utifrån resultatet verkar EVA-varningar vara ett bra komplement för att påkalla fri väg, där varken körerfarenhet eller ADAS-vana verkar spela någon roll för förståelsen av EVA-systemet. Vidare har tidigare studier visat att olika bilförares attityd gentemot utryckningsfordon kan påverka viljan att lämna fri väg. Därmed undersökte denna studie även bilförares upplevelse, beteende och attityd gentemot utryckande ambulans och polis. Resultatet visade att förarna hade en mer accepterande attityd gentemot utryckande ambulanser än vad de hade mot poliser. Exempelvis instämde deltagarna i högre grad med att det är viktigare att lämna fri väg till ambulanser, att ambulansens utryckningsärenden är mer brådskande, och att det är mer okej att ambulanser bryter mot trafikregler än om polisen gör det. Däremot var alla eniga om att fri väg alltid måste lämnas till både ambulans och polis. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)