”Man önskar ibland att man kunde klona sig själv” : En studie om pedagogers erfarenheter av omsorgsarbetet i förskolan relaterat till storleken på barngruppen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Sommaren 2023 släppte fackförbundet Sveriges Lärare ett pressmeddelande om att mer än hälften av barngrupperna i förskolan är för stora, och vill därför att regeringen ska stifta en lag om maximal gräns för hur många barn som ska finnas i varje grupp i förskolan (Sveriges Lärare, 2023).  Jaara Åstrand, ordförande för fackförbundet, uttrycker att hon befarar att barngrupperna annars kommer att bli större i framtiden. Vi som framtida förskollärare undrar hur detta påverkar våra förutsättningar för att säkerställa att alla barn i förskolan ska känna sig trygga. Vi har därför för avsikt med denna studie att undersöka om storleken på barngruppen påverkar pedagogers möjligheter att ge en god omsorg till barn i förskolan.  Vi har i studien utgått från våra frågeställningar Hur beskriver pedagoger begreppet omsorg? Hur anser pedagoger att barngruppens storlek påverkar förmågan att kunna ge barn en god omsorg? och Vilka strategier använder pedagoger för att tillgodose alla barns behov? För att kunna besvara vårt syfte och frågeställningar har vi gjort en kvalitativ studie, då vi har utfört sex semistrukturerade intervjuer med pedagoger som har olika yrkestitlar och arbetar inom förskola. För att analysera vårt insamlade material har vi utgått från Nel Noddings teori om omsorgsetik. Genom att använda denna teori vill vi belysa förskolans omsorgsarbete, närmare bestämt dess möjligheter och hinder i relation till storleken på barngruppen. Resultatet av studien visar att pedagogerna anser att antalet barn är för stort för att de ska kunna tillgodose alla barns omsorgsbehov. Samtidigt förefaller det finnas en acceptans hos pedagogerna av situationen som de befinner sig i. En av våra slutsatser som vi kommit fram till är att pedagogerna tar vara på de tillfällen till omsorg när de dyker upp, en annan slutsats är att pedagogerna behöver vara flexibla i sitt arbete, och för att lättare kunna se varje barn och deras omsorgsbehov delar de in barnen i mindre grupper. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)