Jag blev en syndabock : Inkludering av pedagoger med funktionshinder i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur väl inkluderade pedagoger med funktionshinder upplever att de blir i arbetslaget på förskolan.  Detta undersöktes med en webenkät som postades på olika forum för förskolepersonal. Majoriteten av deltagarna har fått anpassad verksamhet, känner sig inkluderade i arbetslaget och har hjälpsamma kollegor. En betydande del av deltagarna har dock negativa erfarenheter från arbetslivet och har inte fått hjälp, ofta då de valt att inte berätta om sitt funktionshinder. Majoriteten känner att de tack vare sitt funktionshinder lättare kan förstå och hjälpa barn som hamnar utanför normen. Slutsatsen av denna studie är att fastän förskoleverksamheten fokuserar mycket på mångfald och inkludering när det kommer till barnen, återstår mycket arbetet för att alla pedagoger med funktionshinder fullt ut ska känna sig inkluderade i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)