Förbifarters effekter på tätorter i Sverige : En flerfallstudie om påverkan av ändrade rörelsemönster och stadsutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

Sammanfattning: Denna uppsats består av en flerfallstudie som tagits fram i ändamålet att utreda möjliga positiva och negativa konsekvenser i och med etablering av de nya förbifarterna i Söderköping och Bergkvara i Torsås kommun. Syftet med denna uppsats har varit att utreda huruvida förändrade rörelsemönster kan påverka planeringsförutsättningarna för svenska små och mellanstora tätorter. Det som har legat i fokus är centrum- och sällanköpshandeln, näringsliv, bostadsutveckling samt verksamhet- och industrietablering i städerna men främst vid förbifarterna. Det visade sig att kommunerna identifierat liknande konsekvenser men att Söderköping hade djupare analyser om den framtida planeringen. Bergkvara har därför större odds för att påverkas av negativa effekter, framför allt på den nuvarande handeln vid utvecklingen av nytt handelsområde som planeras ske mellan Torsås tätort och Bergkvara tätort. I kommunerna finns en önskan om att möjliggöra för bättre förutsättningar för kollektivtrafik och expressbussar vilket kan öka den regionala pendlingen. Däremot saknas information i form av enkäter eller intervjuer med boende eller verksamma i tätorterna för att ta reda på om det kommer leda till en ökning av människor som åker kollektivt. Vad som märkts utifrån tidigare forskning är att det i stället kan få motsatt effekt, att det sker en ökning i antalet biltrafikanter och att en minskad efterfrågan för kollektiv pendling sker.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)