Föräldrars krav på autonoma bussar : med fokus på barn med intellektuell funktionsnedsättning

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: Syftet med rapporten är att undersöka hur autonoma bussar kan tillgängliggöras till barn med mild intellektuell funktionsnedsättning, med utgångspunkt i de autonoma bussar som idag rullar på Campus Valla vid Linköpings Universitet. Föräldrar agerar i detta fall grindvakter, då det är de som bestämmer huruvida de tillåter sina barn att åka med de självkörande bussarna eller inte. För att bemöta föräldrarna undersöktes deras attityder gällande autonoma bussar och hur denna kan förbättras. Även vilka funktioner som bör finnas i autonoma bussar för att öka deras villighet att låta deras barn färdas ensamma i bussarna undersöktes. Intervjuer och en workshop genomfördes med föräldrar, såväl som syskon och skolpersonal för att få en omfattande bild av barn med intellektuell funktionsnedsättning. Generellt är föräldrarna negativa till att låta deras barn färdas ensamma med dagens autonoma bussar,men ser positivt på framtiden om de utformas med hänsyn till individer med intellektuell funktionsnedsättning. Funktioner som gör att barnen känner sig trygga ombord på bussarna i kombination med inskolning, skapar i sin tur trygghet hos föräldrarna. Detta kan göras genom att implementera befintliga hjälpmedel som barnen använder till vardags, exempelvis Time Timer och bildstöd. Övervakningskameror var också något föräldrarna gemensamt tyckte skulle vara gynnsamt på bussen. De ansåg att de skulle öka tryggheten på bussen på flera vis, både genom att de möjliggör att personal i ett kontrollrum kan övervaka resan men även att de skulle finnas filmbevis ifall något olyckligt sker under bussens färd. Föräldrarnas önskemål mynnades ut i funktionsriktlinjer som är tänkta att implementeras vid utformningav framtidens autonoma bussar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)