Böjträ i skolslöjden : Enkla metoder för böjträ i skolslöjden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

Sammanfattning: Syftet med undersökningen är att kartlägga böjträmetoder och utveckla förenklade teknikerför böjning av björk med inriktning mot tillämpning i skolslöjden. Arbetet är gjort utifrånfrågeställningarna ”Vilka manuella tekniker finns för att forma och böja björk och vilka föroch nackdelar har dessa? ” samt ” Hur kan böjträtekniker förenklas för tillämpning iskolslöjden?” Hypotesen för denna undersökning är således genom att undersöka vilkatekniker för böjträ som passar inom skolslöjden kan användningen av metoden styrkas.Jag har i denna undersökning testat på de manuella tekniker och verktyg för böjträ som jagfunnit för ämnet via olika källor som litteratur, hemsidor och från lärares erfarenheter. Dessaär basning via bastrumma, genom blötläggning, spårning, skiktlimning samt med verktygenstrykjärn och plattång. Metoden för denna undersökning var kvasiexperimentell metodsammankopplad med ramfaktorteorin i en positivistisk infallsvinkel. De för och nackdelarsom finns för varje teknik presenteras genom sammanställda tabeller utifrån mätningsanalysoch konstateranden i experimentfasen samt de fyra ramfaktorerna ekonomisk faktor,miljöfaktor, rumslig faktor samt tidsfaktor med fokus på användning i skolslöjden. Utifrån deutvalda ramfaktorerna visar resultatet på att teknikerna för bearbetning och lyckad formningav böjträ är skiktlimning och strykjärnsmetoden. Resultatet visar även att alla olika teknikerför böjträ oftast kräver något typ av stöd i form av mall för att förhindra sprickningar avfibrerna. Formplattan jag tagit fram förenklade formning av böjträ och gav totalt sett ett bättreresultat än utan ett stöd för fibrerna i ytterkant.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)