Att stödja flickor med autism : En intervjustudie om lärares erfarenheter

Detta är en Magister-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Bakgrund: Autism är en samlingsdiagnos som innefattar bland annat svårigheter med socialt samspel, repetitiva beteenden och en ökad känslighet för sinnesintryck. Fler pojkar än flickor diagnostiseras inom autismspektrumet. Forskning har på senare år belyst möjligheten att många flickor ej erhåller korrekt diagnos då symtomen kan variera mellan flickor och pojkar. Utöver att sannolikt vara en underdiagnostiserad grupp är flickor med autism även predisponerade för olika ångesttillstånd samt självskadebeteende. Syfte: Att belysa lärares erfarenheter av att stödja flickor med autism för att främja hälsa. Metod: Studien har utförts med kvalitativ metod i form av intervjustudie. Därefter har det som framkommit under intervjuerna analyserats med hjälp av innehållsanalys. Resultat: Analysen i studien resulterade i tre huvudkategorier; Att se de osynliga eleverna, Att individanpassa stödet och Att stötta i relationer. Resultatet består även av sju underkategorier; Svårt att känna igen diagnosen, När eleven går under radarn, Vara utåtagerande eller inte, Göra skolan till en välkomnande plats, Underlätta utan att begränsa, Fokus på relationsbyggande åtgärder, Konflikthantering. Slutsats: Flickor med autism kan ha många utmaningar i skolmiljön. De behöver stöd därefter. Lärare behöver ha rätt kunskap gällande autism samt om hur diagnosen kan skilja sig åt mellan flickor och pojkar. De flickor som inte uppmärksammas på grund av att deras autism inte ter sig som lärarna är vana vid att autism gör, riskerar att hamna i skymundan och stå utan rätt sorts stöd i skolgången.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)