Tekniskt eller undersökande arbere. : Vilket har sjöingenjören störst användning av inom sitt framtida yrke?

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: Tekniskt eller undersökande arbete, vilket har sjöingenjören störst användning av inom sitt framtida yrke? För att uppnå studiens syfte har denna undersökning genom en kvalitativ intervjumetod uppbyggd på ett struktuerat sätt, med frågor som stickats ut via e-mail försökt att ge en inblick i yrkesaktiva sjöingenjörers erfarenheter över att använda sina självständiga arbeten i det dagliga arbetet ombord. För att uppnå detta har man delat in de tidigadre skrivna examensarbetena i tekniska eller undersökande ämnen. Där det tekniska ämnet bygger på om studenten har fått ett uppdrag från ett fartyg, rederi eller annat företag att till exempel göra en kalylering om energibesparingar, om en ny teknisk lösning, en nyinsallation eller uppgradering av komponent. Var det undersökande arbetets utförande grundar sig på intervjuer eller enkäter för att ta reda på hur något ligger till över lag inom sjöfartsbranchen. Där resultatet från intervjuerna i denna undersökning visar att kunskapen som införskaffas under insamling av information och vid det arbete som läggs ner till att skriva det självständiga arbetet enbart används vid specifika tillfällen där sjöingenjörens undersökta ämne eller vid liknande situationer uppkommer ombord.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)