Uppfattningar om CSR i bemanningsföretag – två sidor av samma mynt : En studie om chefers och konsulters uppfattningar gällande socialt ansvarstagande för anställda

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Corporate Social Responsibility (CSR) kan förklaras som de aktiviteter företagen åtar sig för att säkerställa att deras intressenter drar nytta och inte missgynnas av deras verksamhet. Forskning kring ämnet har riktats främst på företags sociala ansvarstagande för externa intressenter varför vi fokuserat på ansvaret för en intern intressentgrupp, de anställda, då det framgår att det råder brist på forskning kring ämnet. Genom att belysa hur chefer och konsulter uppfattar bemanningsföretags sociala ansvarstagande för anställda bidrar vi med ökad förståelse för hur detta ansvar tas. Syfte: Syftet med studien är att bidra till ökad förståelse för hur bemanningsföretag tar det sociala ansvaret för konsulterna. Genomförande: Uppsatsen bygger på en kvalitativ små-N-studie med ett hermeneutiskt och fenomenografiskt förhållningssätt. Studien är gjord enligt en abduktiv ansats där urvalet av respondenter gjorts genom ett bekvämlighetsurval och ett målstyrt a priori-urval. Slutsats: Enligt vår tolkning uppfattar cheferna att de tar sitt fulla ansvar, ekonomiskt- legalt-etiskt, vilket bekräftas av att de uppfattar konsulterna som en prioriterad intressentgrupp. Konsulterna uppfattar dock att det etiska ansvaret faller bort vilket bekräftas av att de inte uppfattar att bemanningsföretagen ser dem som en prioriterad intressentgrupp. I processen har vi upptäckt att ålder och erfarenhetsnivå, det triangulära förhållandet mellan bemanningsföretag, kundföretag och konsulten samt att kommunikationen och informationsspridningen påverkar varför uppfattningarna om fenomenet skiljer sig. Bemanningsföretagen behöver uppmärksamma att olika uppfattningar om ett fenomen kan förekomma och behöver därför arbeta för att undvika eventuella konflikter som kan uppstå på grund av detta. Konsulterna och bemanningsföretagen men även företag och anställda i allmänhet kan se till vårt resultat för att öka medvetenheten och förståelsen för sin egen situation för att på så sätt kunna skapa en bättre relation sinsemellan. Olikheter i uppfattningar mellan ledningen och de anställda gäller enligt oss rimligtvis inte enbart för bemanningsbranschen utan kan förekomma var som helst.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)