Att synliggöra matematiska argument : En observationsstudie av matematiska argument och socio-matematiska normer i klassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: Den här studiens syfte är att belysa de matematiska argument som blir synliga i matematikundervisningen i en årskurs 6 samt beskriva hur sociala och sociomatematiska normer inverkar på synliggörandet av matematiska argument. Detta har gjorts genom observation av fyra lektioner där data har bevarats med hjälp av löpande protokoll i kombination med ljudinspelning av elevers arbete i par. Data har analyserats genom att kombinera Toulmins modell för beskrivning av argument (Toulmin, 2003) med teorin om sociala och sociomatematiska normer i matematikklassrummet (Yackel & Cobb, 1996). Resultatet visar att rikligt med kommunikation fokuserad kring det matematiska innehållet förs i klassrummet. Däremot blir matematiska argument sällan synliga och istället är det lärarens ord som används för att verifiera lösningar. Undervisningen fokuserar på uträkningar och svar som produkter av matematiken istället för att fokusera på de matematiska processer som har lett fram dit. Som helhet har de sociala och sociomatematiska normerna i den observerade klassen en hindrande inverkan på synliggörandet av matematiska argument. Slutsatsen är att riklig kommunikation med relevant innehåll inte garanterar att matematiska argument blir synliga. Istället är sociala och sociomatematiska normers inverkan stark och det är avgörande på vilket sätt innehållet behandlas i kommunikationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)