Marknadsföring av välgörenhetsorganisationer : – Kampen om din uppmärksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Titel: Marknadsföring av välgörenhetsorganisationer. Författare: Olof Näslund och Daniel Wallin. Handledare: Carina Bärtfors. Kurs: Kandidatuppsats 15 hp i Företagsekonomi nivå III. Program: Marknadsföringsprogrammet, Linnéuniversitetet, Vårterminen 2011. Syfte: Syftet med vår uppsats är att beskriva hur välgörenhetsorganisationer använder sig av marknadsföring. Vi vill skapa en förståelse för hur organisationerna positionerar sitt varumärke via sin marknadskommunikation på en marknad där det finns ett stort antal aktörersom konkurrerar om de potentiella bidragsgivarna. Metod: Vi har genomfört en kvalitativ studie genom ett deduktivt arbetssätt. Till vår empiriska studie har vi intervjuat sex personer som innehar kommunikationsroller på fyra av de största välgörenhetsorganisationerna i Sverige nämligen: Kristina Tapper, kommunikationsansvarig på Röda korset sydost. Marina Johansson, föreståndare på Röda korset lokalt i Kalmar. Claes Ankarman, insamlare & ansvarig för Svenska kyrkans kampanjer. Dicran Sarafian, marknadschef på UNICEF Sverige. Terése Bergsten, kommunikatör på Rädda barnens regionkontor i Malmö. Karin Wallby, praktiserande kommunikatör på Rädda barnens regionkontor i Malmö. Slutsats: Vi har sett en tendens att konkurrensen har blivit hårdare mellan välgörenhetsorganisationernai kampen om att fånga bidragsgivarnas uppmärksamhet. Vi har även noterat att välgörenhetsorganisationerna själva ser det som ett problem att bidragsgivarna inte kan särskilja de olika konkurrenterna åt. Vi tolkar att välgörenhetsorganisationerna anspelar mycket på känslor i sitt positioneringsarbete. Vi har även urskilt att välgörenhetsorganisationerna ser kommunikationskanalen sociala medier som en allt viktigare kanal i arbetet med att nå en yngre generations bidragsgivare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)