Corporate Social Responsibility : En fallstudie om hur två hotell arbetar med Corporate Social Responsibility och hur det kommuniceras ut till kunden

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Kalmar/Handelshögskolan BBS

Sammanfattning: Uppsatsen handlar om hur två hotell arbetar med CSR, hur CSR-arbetet kommuniceras mot kund och följaktligen hur kunderna uppfattar CSR-arbetet utifrån hur hotellen kommunicerar CSR-arbetet. Intresset för CSR väcktes första gången när jag började studera på universitetet. Under en kurs där begreppet introducerades deltog jag i ett projekt där studier gjordes på hotell utomlands och läraren nämnde att de bör börja arbeta med CSR tänkande. Där uppmärksammades att hotellbranschen anses vara en bransch med stor överexploatering av miljön och kundernas omedvetenhet om denna överexploatering på miljön. Syftet med studien är att genom en fallstudie studera hur Scandic Kalmar Väst och Best Western Kalmarsund hotell arbetar med Corporate Social Responsibility samt hur det implementeras i de två hotellens olika marknadskommunikation och på vilket sätt deras respektive kunder uppfattar detta arbete. De två centrala forskningsfrågorna är: Hur arbetar de två hotellen i fallstudien med CSR och på vilket sätt kommuniceras CSR-arbetet till hotellens respektive kunder? Hur uppfattar de två hotellens respektive kunder hotellens CSR-arbete utifrån hur detta kommuniceras? Metoden i uppsatsen har utgått från en kvalitativ undersökning med kvantitativa inslag genom att utifrån en induktiv forskningsansats genomföra en fallstudie av två hotell genom dels intervjuer av hotellens representanter och dels genom enkätundersökning bland hotellens kunder. Resultat- och analysavsnittet är indelat i en del där resultaten av datainsamlingen presenteras och löpande tolkas för att sedan analyseras. Uppsatsen avslutas med en slutsats av studiens viktigaste resultat, metodkritik och förslag på vidare forskning. De viktigaste resultaten från fallstudien visar att Scandic Kalmar Väst och Best Western Kalmarsund arbetar med CSR genom att arbeta med att mäta och försöka minska förbrukningen av energikällor, vatten och kemikalier. De fokuserar även på ekologisk och närodlad mat i restaurangen, källsortering på hotellet samt hållbara inköp. Scandic Kalmar Väst kommunicerar sitt CSR-arbete via internet såsom Scandic hemsida och genom olika annonser på internet. De har även information och riktlinjer på hotellet om arbetet. Scandic Kalmar Väst har också personlig försäljning direkt på plats, exempelvis när de berättar direkt till kunderna på hotellet om deras hållbarhetsarbete och vad detta innebär. Vidare arbetar de med intern marknadsföring på hotellet för att förmedla hållbarhetsarbetet till sina anställda. Best Western Kalmarsund kommunicerar sitt CSR-arbete genom skyltning av miljömärkning lite överallt på hotellet, uppmaningar och riktlinjer för hållbararbete för kunderna. Bägge hotellen kommunicerar via ”PR” en tredje part genom Svanenmärkningen. Miljömärkning av verksamheten framstår som en viktig faktor i de två hotellens CSR-arbete samt på vilket sätt detta kommuniceras ut till deras respektive kunder. Kunderna uppfattar Best Western Kalmarsunds CSR-arbete genom de riktlinjer och information på hemsidan och på hotellet såsom information om miljöarbete och Svanenmärkning som marknadsförs mot kunderna. Scandic Kalmar Västs kunder uppfattar hotellets CSR-arbete genom kommunikationen såsom internet, reklam, hemsidan samt riktlinjer, skyltning och miljömärkning på hotellet såsom av maten i restaurangen och av produkter på rummet samt utifrån information på hotellet om deras miljöarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)