Kooperativt lärande : En intervjustudie kring lärares arbete med kooperativt lärande i svenskundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

Författare: Anna Sandström; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur lärare F–3 som arbetar med det kooperativa lärandet använder det i sin svenskundervisning samt vilka fördelar och utmaningar de upplever med förhållningssättet. För att besvara studiens syfte genomfördes en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer av fyra lärare som arbetar på olika skolor inom årskurserna F–3 och använder det kooperativa lärandet i sin svenskundervisning. Det insamlade empiriska materialet hade en teoretisk utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet och analyserades med hjälp av en fenomenografisk analysmetod vilket gav studiens resultat. Sammanfattningsvis visar resultatet på olika sätt att arbeta med det kooperativa lärandet i undervisningen där samtliga lärare strävar efter att utveckla elevernas ämneskunskaper och sociala förmågor. Vidare synliggörs även fördelar och utmaningar för eleverna och lärarna somstudiens fyra lärare upplever. Studien avslutas med en diskussion där studiens resultat kopplastill tidigare forskning där såväl likheter som skillnader återfinns.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)