Vad men inte hur Musikerstudenters syn på huvudinstrumentlärarens betydelse för det egna övandet

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att öka kunskapen inom det eftersatta området musikerstudenters syn på lärarens roll iförhållandet till studentens övning. Hur läraren kan hjälpa eleven till ett mer effektivt övande och hur synen påövning påverkas av den högre musikutbildningens institutionskultur. Huvudfrågan var: Hur sermusikerstudenterna vid HSM på huvudinstrumentslärarens roll i förhållande till studenternas egen övning? Vivalde en kvalitativ undersökning med semistrukturerad intervju där vi intervjuade sex stycken musikerstudentervid HSM. Samtliga studenter gick en kandidatutbildning, två gick världsmusikinriktningen, två gickimprovisationsutbildningen med afro-amerikansk inriktning, en gick klassisk inriktning och en av studenternagick kyrkomusikerutbildningen. Vi hade för avsikt att med hjälp av denna uppsats fördjupa vår förståelse förindividuella inlärningsprocesser och på så vis bli bättre på att hjälpa elever att lära sig själva. När vi granskadeoch jämförde materialet kom vi fram till att det både finns likheter och olikheter kring elevernas syn på övningsamt huvudinstrumentlärarens roll och undervisningsmetoder. Det finns olika slags student- lärarrelationer, menalla våra informanter trivs bra med sina huvudinstrumentslärare. Musikerstudenterna har olika syn påhuvudinstrumentslärarens betydelse för den egna utvecklingen. Samtliga informanter får tips på vad de kan övapå av sina huvudinstrumentslärare. Hur de ska göra detta får de inte i lika stor utsträckning hjälp med. Vidareforskning inom ämnet för denna uppsats tror vi kan bidra till utveckling av mer effektiva och ändamålsenligaprinciper och praktiker vad gäller övningspedagogik inom högre musikutbildning. Förhoppningsvis kan vidareforskning uppmärksamma ett område som enligt oss behöver utvecklas och bana väg för framtagande av mereffektiva övningspedagogiska grepp och en högre individualisering av övningspedagogiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)