Musikteori finns i vardagen : En kvalitativ studie om musikteorilärares syn på musikteori som undervisningsämne

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka musikteorilärares syn på musikteori som undervisningsämne. Detta har undersökts med fokusgrupper som metod där musikteorilärare i två fokusgrupper samtalar kring sin syn på musikteori som undervisningsämne. Studiens teoretiska ram består av diskursanalys som teori och metod. De transkriberade intervjuerna har analyserats och bearbetats med hjälp av diskursanalys som analysmetod för att därigenom synliggöra olika diskurser om synsätt. Resultatet visar på fyra större diskurser kring lärares syn på musikteori: musikteori som integrerat ämne, musikteori som verktyg för olika musikaliska ändamål, musikteori som gemensamt språk och musikteori som olika aspekter av kunskap.Det framgår även flera mindre diskurser inom flera av de stora diskurserna. Resultatet visar att musikteori bör vara integrerat med andra ämnen och att musikteoretisk kunskap bör ses som praktisk och personlighetsbaserad kunskap. Resultatet visar också att musikteori är ett användbart verktyg för musicerande, att skapa musik, konstnärlighet och för att uppnå musikalisk medvetenhet. I diskussionen lyfts de fyra större diskurserna ifrån resultatet fram, och de diskuteras i relation till tidigare forskning och litteratur.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)