Utvecklas modelleringsförmågan nu? : Elevers potentiella utveckling i att modellera inom en specifik modelleringsmodul anpassad för kursen Matematik 5 på gymnasiet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Matematisk modellering är en av de förmågor eleverna ska ges möjlighet att utveckla på gymnasiet. Det är dock inte helt självklart bland lärare vad modellering innebär och frågan är om de undervisningsaktiviteter som används i relation till undervisning av modellering idag verkligen är ändamålsenliga. Denna studie undersöker elevernas potentiella utveckling i att modellera inom en lektionsserie, en så kallad modelleringsmodul, riktad mot kursen Matematik 5 på gymnasiet. Elevernas potentiella utveckling studeras utifrån deras involvering i de olika delprocesser som anses utgöra modelleringsprocessen i sin helhet. Resultatet indikerar att modelleringsmodulen tycks involvera eleverna i samtliga dessa delprocesser. Samtidigt visar resultatet att detta inte är en självklarhet och att vissa delprocesser tycks vara svårare att involvera eleverna i än andra.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)