Får jag lov att byta din blöja?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Barn idag spenderar en stor del av sitt dagliga liv på förskolan. Förskolan är idag en delav skolväsendet. Vi frågar oss hur detta påverkar de yngsta barnens omsorgsbehov ochderas behov av att knyta an och skapa trygga relationer. Läroplanen för förskolan binderihop lärande och omsorg till en helhet och ger omsorgen en större roll. Trots detta så hardet gjorts en tolkning av läroplanen, utifrån de yngsta barnens behov. Detta för attbetona att de yngre barnen har ett annat behov än de lite äldre och att deras behov avtrygghet är väsentligt.Syftet med detta examensarbete är att få en fördjupad förståelse för hur pedagogerser på betydelsen av trygga relationer mellan pedagog och barn i omsorgssituationer.Vi har använt oss av en kvalitativ metod för att få denna fördjupade förståelse ochgenom denna metod genomfört tre semistrukturerade intervjuer.Vår teoretiska utgångspunkt genom den här studien har varit Noddings omsorgsetiksamt anknytningsteorin. Vi har använt oss av tidigare forskning gällande educare,anknytning i förskolan och omsorgsetik i förskolan.Studiens resultat visar att informanterna har svårt att tala om omsorgssituationer. Detuppstod en tystnad när vi ställde våra frågor, vilket vi tolkar som en brist på ettprofessionellt språk gällande omsorgssituationerna. Dock lägger informanterna en storbetydelse vid vikten av trygga relationer mellan pedagog och barn. Alla informanternahar olika tillvägagångssätt att förstå relationens betydelse för omsorgssituationerna ochdetta visar sig genom deras skilda resonemang under intervjuerna.Nyckelord:

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)