Från nyttofunktion till meningsskapare : en undersökning om skolors motiv till att bedriva skolträdgård

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Författare: Helen Näslund; [2008]

Nyckelord: skplträdgårdar; pedagogik; konstpedagogik;

Sammanfattning: Klassrummet är den självklara arenan för inlärning i skolan. Men vilka motiv finns det till att kliva ut ur det traditionella sammanhanget och istället använda skolans utemiljö som lärandemiljö? I min undersökning fokuserar jag på skolträdgården som en plats för lärande, men också på vilken social betydelse den kan ha. En skolträdgård som anläggs och bedrivs av lärare och elever tillsammans kan betraktas som ett pedagogiskt verktyg. Hur ser kunskapsinhämtningen ut där? Förändras relationer mellan lärare och elever när man förflyttar sig från den konventionella lärandemiljön? Förs praktiska och teoretiska kunskaper närmare varandra? Idag är det ovanligt att skolor har en skolträdgård men i folkskolans Sverige var det ett vanligt fenomen. Då var syftet att lära allmogen att odla frukt och grönsaker för att trygga landets försörjning. Trädgårdsundervisningen skulle också ha en fostrande inverkan på eleverna. Skolor som idag bedriver skolträdgård har andra motiv än de man hade under folkskolans tid. Om motivet då i första hand var nyttobetonat, har motivet idag kommit att handla mer om att skapa lust och upplevelser för eleverna. Förespråkare för kolträdgårdsverksamhet och tomhuspedagogik anser att ett utomhusbaserat lärande kan ha etydelse både för barns självuppfattning och deras förmåga att lära sig. Idag verksamma pedagoger som använder skolträdgården som ett verktyg är överens om att arbetet där kan ha positiv effekt på elevers sociala relationer till både varandra och till läraren. Frågor som undersökningen leder till är i hur stor utsträckning undervisningen är beroende av klassrummet? Betraktas ett skolarbete som sker utanför skolbyggnaden som mindre seriöst av eleverna? I ett pedagogiskt projekt på Enskedeskola har jag undersökt och dokumenterat hur elever uppfattar ett arbete som sker utomhus. Skolträdgårdsverksamheten på Enskedeskola har inte varit aktiv sedan ett par år tillbaka, men en dag i oktober 2007 genomförde jag och en lärare på skolan en arbetsdag tillsammans med elever på platsen som de kallar ”dammen”. Som blivande bildlärare ville jag undersöka utomhusmiljöns möjligheter inom bildämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)