Sökning: "synen"

Visar resultat 1 - 5 av 3163 uppsatser innehållade ordet synen.

  1. 1. HUR HAR PRAKTISKA OCH TEORETISKA ASPEKTERNA AV ÄMNET SLÖJD SKRIVITS FRAM VID INFÖRANDET I UNDERVISNINGSPLANER OCH LÄROPLANER

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda-Marie Herger; [2019-02-12]
    Nyckelord :Slöjd; teori; praktik; kunskapssyn; undervisningsplaner; läroplaner; betänkanden; förordning och proposition;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur slöjdämnet har skrivits fram i läroplaner och förarbeten med avseende på praktiskt- och teoretiskt ämnesinnehållTeori:Läroplansteoretisk forskning med betoning på språkets performativa funktion i läroplanstexter.Metod:Diskursanalys, inspirerad av kritisk diskursanalys med tonvikt på diskursiv och social praktikResultat:Resultatet visar att de förändringar som förekommit när det gäller praktiska- och teoretiska aspekter av slöjdämnet går att förstå som en följd av samhällsutvecklingen när det gäller synen på teoretiska och praktiska kunskaper och en förskjutning mot estetiska aspekter och större tonvikt på teoretiskt innehåll i slöjdämnets undervisning. LÄS MER

  2. 2. Motivation utan provision? En explorativ fallstudie om hur berörda medarbetares motivation påverkas vid avvecklingen av ett monetärt belöningssystem

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Cajsa Holmér; Matilda Mellqvist; [2019-01-31]
    Nyckelord :Belöningssystem; incitament; kontroll och styrning; motivation; provision; stewardshipteori.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: En viktig fråga för företag är hur de kan motivera sina anställda, ochett sätt att göra det anses vara genom belöningssystem. Dock är detta omdiskuterat och forskareser både för- och nackdelar med dem och dess påverkan på motivation. LÄS MER

  3. 3. Framgång i folkhemmet : Synen på framgång genom tidningen Korrespondens 1923–1963

    L2-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Erik Olsson; [2019]
    Nyckelord :Framgång; Hermods; Korrespondens; Humankapital; Kommunitarism;

    Sammanfattning : Synen på framgång genom tidningen Korrespondens 1923–1963Korrespondensundervisningen i början av 1900-talet i Sverige är något vi vet förvånansvärt lite om, fastän den var utbredd och påverkade miljontals unga människors liv. Tidigare forskning har undersökt hur reklamannonser lockade till sig nya elever och fick dem att påbörja sina studier, oftast med ekonomiska argument ur ett individuellt perspektiv. LÄS MER

  4. 4. "Det som är nödvändigt för vissa elever är ju aldrig skadligt för andra" En kvalitativ studie av arbetet med tillgänglig lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Liselott Christensson; Runa Falkman; [2019]
    Nyckelord :gymnasiet; likvärdig utbildning; skolutveckling; systemteori; tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Sammanfattning Christensson, Liselott & Falkman, Runa (2019) “Det som är nödvändigt för vissa elever är ju aldrig skadligt för andra” En kvalitativ studie av arbetet med tillgänglig lärmiljö. Specialpedagogprogrammet Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90hp Förväntat kunskapsbidrag Förhoppningen är att studien ska fungera som ett kunskapsbidrag för skolor som arbetar för utveckling av den tillgängliga lärmiljön. LÄS MER

  5. 5. Förintelsen, ett mångfacetterat undervisningsområde

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Johan Jeppsson; [2019]
    Nyckelord :Förintelsen; Historiemedvetande; syfte; Urval; Undervisningsmetod; Bekräftande förhållningssätt; Omprövande förhållningssätt;

    Sammanfattning : I detta arbete har jag valt att undersöka hur arbetet om förintelsen tar sig uttryck genom att intervjua historielärare i årskurserna 7–9. Genom att fokusera på vilket syfte historielärare har med att undervisa om förintelsen för att sedan se hur detta påverkar lärarnas urval av historiskt stoff samt deras undervisningsmetod har jag försökt skapa mig en förståelse för detta. LÄS MER