Sökning: "prov"

Visar resultat 1 - 5 av 1397 uppsatser innehållade ordet prov.

  1. 1. LIKHETSTECKNET Ett lektionsförsök om förståelsen av likhetstecknet i årskurs 3 och årskurs 6

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Sejla Mahmutovic; Rasid Sacic; [2020-06-22]
    Nyckelord :likhetstecknet; kritiska aspekter; learning study; kapacitetsupplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien har varit att undersöka elevernas förståelse av begreppet likhetstecknet inom matematik i årskurs tre och sex. Utifrån syftet kommer fyra frågeställningar där färdig-heter, kritiska aspekter och pedagogiska insatser efterfrågas. LÄS MER

  2. 2. Prov i samhällskunskap. En kvalitativ studie av provkonstruktioner i Samhällskunkspa 1b.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Katja Pekka; [2020-06-18]
    Nyckelord :samhällskunskap; ämnestradition; ämnessyn; formell och verkställd läroplan; prov;

    Sammanfattning : Samhällskunskapen är ett historiskt ungt ämne med en tvärvetenskaplig karaktär som ska han-tera ett omfattande stoffinnehåll och syftar till att främja elevers kunskaper, vetenskapliga ar-betssätt och medborgarskap. Ämnets läroplan har beskrivits som otydlig med ett stort tolknings-utrymme samtidigt som den ämnesspecifika didaktiken beskrivits som outvecklad eller splitt-rad. LÄS MER

  3. 3. Elevers resonemang kring sin upplevda matematikängslan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Madeleine Bergholtz; Lisbeth Johansson; [2020-04-15]
    Nyckelord :matematikängslan; matematikångest; mathematics; anxiety; fenomenologi; relationell pedagogik;

    Sammanfattning : Matematikängslan har uppmärksammats mer internationellt än nationellt. De studier som vitagit del av har undersökt äldre elevers matematikängslan och empirin har främst baserats på kvantitativa metoder. Därför ville vi vända oss till elever i årskurs 4 – 6 för att undersöka hurde resonerar kring sin upplevda matematikängslan. LÄS MER

  4. 4. Diagnostiska läs- och skrivprov Bedömning som formar lärandet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maria Loustalot-Forest; [2020-01-16]
    Nyckelord :Diagnostiska läs- och skrivprov; DLS; formativ bedömning; formativ utvärdering; forma lärandet; prov; läs- och skrivscreening; läsprov;

    Sammanfattning : DLS - diagnostiska läs- och skrivprov är ett frekvent använt screeningmaterial som köps in av skolor för att kartlägga elevers läs- och skrivförmåga på grupp- och individnivå. Det är normrelaterade, standardiserade prov som tillåter jämförelser eftersom proven har prövats ut på en stor grupp jämnåriga. LÄS MER

  5. 5. KALENDERPROJEKTET- ATT STÖDJA ELEVERS UTVECKLING AV SJÄLVREGLERAT LÄRANDE GENOM LÄXPLANERING

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jasmin Dagerhorn; [2020-01-09]
    Nyckelord :Delaktighet; elevens lärande; arbetsmodell; planera; kalender; eget ansvar; självreglerat lärande; läxarbete;

    Sammanfattning : Syfte:Studiens syfte är att utveckla en arbetsmodell som stöttar elevernas möjlighet att ta ansvar för sitt eget lärande samt utveckla kunskap om modellens styrkor och svagheter genom att tillsammans med lärare planera veckans läxarbete.Teori:Aktionsforskningsperspektivet är grunden för studien. LÄS MER