Naturvetenskap, hur svårt kan det va? : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares arbete med naturvetenskap i förskolan och förskoleklass.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar med naturvetenskap i förskolan samt förskoleklass. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är; Vad är naturvetenskap enligt förskolläraren? Hur arbetar förskolläraren med naturvetenskap i förskolan/förskoleklass? Vilken utbildning inom naturvetenskap har förskolläraren samt har förskolläraren tagit eget initiativ till att vidareutbilda sig inom ämnet? Studien är kvalitativ med sex semistrukturerade intervjuer, uppdelade på tre i förskolan samt tre i förskoleklass och med dessa ämnar den besvara samtliga forskningsfrågor. Den teoretiska bakgrunden för studien är fenomenologi med fenomenologisk design som analytiskt tillvägagångssätt. Resultatet visade att begreppet naturvetenskap inte ges en definition utan samtliga informanter tolkar begreppet olika. Naturvetenskap ses som ett stort och brett ämne, som innehåller begrepp som djur, natur, kemi och fysik. Övergripande visade resultatet att samtliga förskollärare arbetar med djur och natur, men förskollärarna i förskolan reflekterade även över ämnena kemi och fysik. Resultatet visar också på att i förskolan arbetar de varierande med biologi, kemi och fysik vilket skiljer sig från förskoleklassen där informanterna mestadels nämner biologi när de beskrev undervisningen. Resultatet visade på vikten av att följa barnens intressen vid utformandet av undervisningen samt att undervisningen skedde i varierade miljöer inom förskolan men i förskoleklass skedde det mestadels inomhus. Vidare visar resultatet att informanterna som intervjuats har olika minnen från undervisning av naturvetenskap under sin tid på universitetet. Resultatet visar också att samtliga informanter tagit eget initiativ till att vidareutbilda sig inom ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)