Sökning: "ämnen att argumentera om"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden ämnen att argumentera om.

  1. 1. Allt är inte så svart eller vitt : En kvalitativ studie om hur lärare inkluderar critical literacy i undervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elina Malmqvist; [2018]
    Nyckelord :approach; teacher approach; students; Critical literacy; förhållningssätt; lärarens roll; elever; verktyg;

    Sammanfattning : I läroplanens första kapitel beskrivs skolans uppdrag, som bland annat innebär att elever efter genomgången skolgång ska, genom att argumentera och samtala utifrån kunskaper och etiska överväganden, formulera ståndpunkter och visa på ett kritiskt förhållningssätt (Skolverket, 2017d, s.13). LÄS MER

  2. 2. Användning av biotillgänglighet i riskbedömning av förorenad jord : Oral biotillgänglighet och växttillgänglighet

    Master-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

    Författare :Erika Kämäräinen; [2018]
    Nyckelord :Biotillgänglighet; kemiska metoder; oral biotillgänglighet; riskbedömning; totalhaltsanalyser; växttillgänglighet;

    Sammanfattning : Risker med förorenad jord utreds ofta genom att jämföra uppmätta totalhalter med generella riktvärden. En riskbedömning som utgår från totalhalter överskattar ofta de verkliga riskerna för människans hälsa och miljö på en specifik plats. LÄS MER

  3. 3. Hantering av vatten i urbana miljöer : förutsättningar för att skapa lokala, kretsloppsbaserade system i stadsrummet

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Johanna Lindgren; [2016]
    Nyckelord :hållbar; planering; vatten; spillvatten; dagvatten; avloppsvatten; rening; urban; urban miljö; biologisk mångfald; rekreation; rening; övergödning; kretslopp; lokal; vattenhantering;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som utgångspunkt att undersöka vilka förutsättningar som finns för att förverkliga tanken om en hantering av vatten i urbana miljöer med lokala, kretsloppsbaserade system. Det har skrivits mycket inom landskapsarkitekturen om hanteringen av dagvatten i öppna system, och det planeras idag i större utsträckning för sådana. LÄS MER

  4. 4. Högstadieelevers användning av argument i samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Kjelgaard; [2014]
    Nyckelord :SSI; SNI; Socioscientific issues;

    Sammanfattning : I dagens läroplan för grundskolan (Lgr 11) finns syftesbeskrivningar för de naturOrienterande (NO) ämnena som säger att eleverna ska utveckla kunskaper och redskap för att formulera och granska information och andras argument samt ta ställning i frågor som rör ämnen med naturvetenskapligt innehåll. Detta är formuleringar som speglar det man i dag anser att NO-undervisningen ska ge de elever som går ut grundskolan. LÄS MER

  5. 5. Mediekompetens i gymnasieskolan : En studie om Media Literacy

    Kandidat-uppsats, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Jessica Siwe; [2012]
    Nyckelord :Media Literacy; Mediekompetens; Agenda setting; Mediernas makt; Medborgar-journalistik; kunskapsklyftor.;

    Sammanfattning : Media Literacy handlar om att vara mediekompetent. Det innebär i sin tur att kunna ta till sig information som man kritiskt granskar, ifrågasätter och värderar. LÄS MER