Sökning: "ämnesövergripande undervisning lgr 11"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden ämnesövergripande undervisning lgr 11.

  1. 1. Undervisning för hållbar utveckling i NO-ämnena i årskurs 4-6 : En fallstudie om lärares planering av och elevers attityder till hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Markevärn; [2022]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Lärande; Mellanstadiet; Naturvetenskap; Planering; Värdegrund;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att det är viktigt att man tillsammans på en skola definierar begreppet hållbar utveckling, då detta begrepp inte tydligt definieras i läroplanen (Lgr 11). Förenta Nationerna definierar hållbar utveckling som bestående av tre likvärdiga dimensioner, ekologisk, social och ekonomisk utveckling. LÄS MER

  2. 2. Hur arbetar lärare och rektorer för ökad läsförståelse? : En kvalitativ studie på tre skolor med undervisning på högstadienivå

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Emma-Karin Kastö; [2016]
    Nyckelord :Läsförståelse; läsundervisning; högstadiet; PISA;

    Sammanfattning : Målen för läsförståelse i läroplanen (Lgr 11) är högt satta, men enligt senare års PISA-tester sjunker läsförståelsen bland svenska högstadieelever. I denna uppsats görs en kvalitativ undersökning av hur tre skolor med undervisning på högstadienivå arbetar för att förbättra läsförståelsen – dels hur undervisning i läsförståelse bedrivs på ordinarie svensklektioner och hur det arbetet förhåller sig till kända undervisningsmodeller (reciprok undervisning, transaktionell strategiundervisning samt begreppsorienterad läsundervisning), och dels om det finns satsningar på läsförståelsefrämjande verksamhet utöver undervisningen på svensklektionerna. LÄS MER

  3. 3. Ämnesövergripande undervisning- En kvalitativ undersökning om attityderna till arbetssättet hos lärare i grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Cecilia Andersson; [2014]
    Nyckelord :Arbetslag; kollegialt lärande; Lgr 11; samarbete; ämnesintegration; ämnesövergripande undervisning;

    Sammanfattning : I min undersökning intervjuade jag 11 lärare i grundskolans senare år för att undersöka deras attityder till ämnesövergripande undervisning. Jag ville ta reda på om Lgr 11 förändrat något i attityden till eller i arbetet med ämnesövergripande undervisning. LÄS MER

  4. 4. Matematiken i slöjdämnet : En empirisk studie om hur elevers slöjdarbete kan stödja elevers lärande i matematik

    Magister-uppsats, Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

    Författare :Karin Ljungdahl; [2012]
    Nyckelord :Mathematic; craft; teaching; interdisciplinary; ethnomathematics; Matematik; slöjd; undervisning; ämnesövergripande; etnomatematik;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt på vilket sätt elevers slöjdarbete kan stödja elevers lärande i matematik. Studien utgår ifrån det s.k. sociokulturella perspektivet där kunskap och lärande utvecklas i samspelet mellan människor och där situationella betingelser och språket spelar en central roll för kunskapsutvecklingen. LÄS MER

  5. 5. Ämnesövergripande undervisning : en studie om fem lärares syn på ämnesövergripande undervisning i årskurs 4 - 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Therese Andersson; Sara Svensson; [2012]
    Nyckelord :Ämnesövergripande; motivation; förståelse; delar till helhet; individualisering;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen, Lgr 11, ska eleverna ges möjlighet att arbeta ämnesövergripande, dock anges inte hur eller i vilken utsträckning. Syftet med vår studie har varit att undersöka om och, i så fall, i vilken utsträckning ämnesövergripande arbete används i årskurs 4 - 6. LÄS MER