Sökning: "Affärslandskap"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Affärslandskap.

  1. 1. Private Equity och cirkulär ekonomi : Barriärer och drivkrafter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknik

    Författare :Axel Danieli; Oscar Forsberg; Elliot Vesterlind; [2023]
    Nyckelord :Private Equity; Riskkapital; ESG; Hållbarhet; Cirkulär ekonomi; Cirkularitet; Hållbara investeringar;

    Sammanfattning : The growing requirements for sustainability work and reporting for institutional investors necessitate change in the ever-evolving business landscape. One emerging concept gaining traction and being integrated into business strategies is that of the circular economy. LÄS MER

  2. 2. Utilizing Cloud Computing : Critical Success Factors for Large Enterprises

    Master-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Sara Fogelberg; Therese Almarstrand; [2023]
    Nyckelord :Cloud Computing; Cloud Computing Adoption; Critical Success Factors; Digital Transformation; Molntjänster; Anskaffning av Molntjänster; Kritiska Framgångsfaktorer; Digital Transformation;

    Sammanfattning : Cloud computing is one of the fastest expanding technologies and is being integrated into all sorts of industries worldwide. New cloud service updates occur multiple times per year compared to traditionally one, or less, times per year in on-premises solutions. The cloud allows for many benefits such as scalability and flexibility. LÄS MER

  3. 3. Hur anpassar den svenska dagligvaruhandeln sin affärsmodell till en ökad E-handel?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oliver Bengtsson; [2022-08-16]
    Nyckelord :e-handel; dagligvaruhandel; affärsmodell; förändring;

    Sammanfattning : Inom dagligvaruhandel år 2021 utgjorde e-handeln 5,8 av procent den totala marknadsandelen. Dagligvaruhandeln är en av de branscher med lägst andel e-handel, detta gör att e-handeln förväntas fortsatt ha hög tillväxt, där det prognostiseras att e-handel kommer att utgöra mellan 12-18 av försäljning inom dagligvaruhandel år 2030. LÄS MER

  4. 4. When Killing your Darlings Becomes Vital : Centrala avvägningar vid hantering av disruptiv innovation

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Marcus Dahlén; Louise Lago; [2022]
    Nyckelord :Disruptive innovation; Disruptive technology; Business model; Heavy vehicle industry; Heavy Commercial Vehicles; Strategic adaptation; Exploration; Exploitation; Modularisation; Ecosystem; Technology shift.; Disruptiv innovation; Disruptiv teknologi; Affärsmodell; Tung fordonsindustri; Tunga kommersiella fordon; Strategisk anpassning; Exploration; Exploitation; Modularisering; Ekosystem; Teknologiskifte;

    Sammanfattning : Bakgrund: Branschen för tunga kommersiella fordon har historiskt verkat i en relativt mogen kontext, där värdeerbjudandet kretsat kring inkrementella förbättringar av förbränningsmotorn. Ett ökat behov av hållbara transporter och nya framväxande teknologier gör nu inträde i branschen vilket skapar en disruptiv affärskontext som sätter sedan länge rådande affärsmodeller och strategier ur spel. LÄS MER

  5. 5. The Creation of an Influencer Marketing Strategy to Favour Growth

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Madeleine Bogg; Amanda Edberg; [2022]
    Nyckelord :Influencer marketing; social media marketing; marketing; growth; market penetration; market development; product development; diversification; strategy; organic growth; Influencer marketing; social media marketing; marknadsföring; tillväxt; marknads penetration; marknadsutveckling; produktutveckling; diversifiering; strategi; organisk tillväxt;

    Sammanfattning : Today many companies are using influencers in the marketing strategy. However, there is an expressed need for more research on the topic influencer marketing and on how the marketing strategy should be formed in order to match and facilitate the growth of a company. LÄS MER