Sökning: "Alexandra Ordén"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Alexandra Ordén.
1. Förskollärares förhållningssätt till barns delaktighet i tematiskt arbete i förskolan : En kvalitativ studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studie handlar om tematiskt arbetssätt i förskolan. Syftet med studien är att synliggöra förskollärares förhållningssätt till barns inflytande och delaktighet i tematiskt arbete. LÄS MER
2. Fläskbatongen och skinkmackan : En undersökning av vilka ord som förekommer vid benämning av manliga och kvinnliga könsorgan
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/SvenskaSammanfattning : Denna uppsats är ämnad att undersöka vilka ord som används som benämningar för manliga och kvinnliga könsorgan samt att identifiera eventuella likheter och skillnader mellan hur män och kvinnor benämner dessa. Avsikten är även att kartlägga vad metaforerna bland orden säger i relation till samhället i stort. LÄS MER
3. Ska man ha det som ett verktyg för lärande eller ska det bara vara att spela spel på? : En kvalitativ studie om pedagogers inställning till och användning avdigitala verktyg i förskolan
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Digitala verktyg är ett aktuellt samtalsämne i den svenska förskolan då en reviderad version av läroplanen för förskolan börjar gälla 1 juli 2019. I den kommande läroplanen lyfts för första gången orden digitala verktyg som något förskolan ska arbeta med. LÄS MER
4. Människans föränderliga existens : Essensen av begreppet sårbarhet. En begreppsanalys
Kandidat-uppsats, Röda Korsets HögskolaSammanfattning : Bakgrund. Forskningsgenomgången visade sårbarhet som ett kontextuellt fenomen i möte mellan kontrahenterna sjuksköterska och patient utan att själva essensen i begreppet klargjordes, vilket indikerar att det saknas kunskap om begreppet sårbarhet. Syftet. LÄS MER
5. Kan artefakter i form av begrepp synliggöra mer kunskap? : En studie om elevers föreställningar om matspjälkningen.
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : I en studie av Granklint Enochson Elevers föreställningar om kroppens organ och kroppens hälsa utifrån ett skolsammanhang (2008) når hälften av eleverna i årskurs nio upp till målen för biologi om matspjälkningen. Samtidigt visar en statistisk undersökning att 90 procent av eleverna når målen för biologi i de nationella proven. LÄS MER