Sökning: "Autism rapport"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Autism rapport.

  1. 1. Eye movement during available Eye Contact, Skewed Visuality and Time Delay in Video Conversation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Foteini Gkivizini; [2022]
    Nyckelord :online video call; eye movement; eye tracking; eye contact; online synchronous communication; social breathing; videosamtal online; ögonrörelser; ögonspårning; ögonkontakt; synkron kommunikation online; social andning;

    Sammanfattning : Online conversations via video have nowadays partially replaced face to face contact, and there are some challenges that occur in video conversations, e.g., time delay and the placement of the camera which leads to eliminating the possibility for direct eye contact, and time delay. LÄS MER

  2. 2. "Vi kommer ju framåt för att alla är olika" : En kvalitativ studie om hur vårdnadshavare till barn med autism upplever samarbetet med skolan och skolans arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hampus Fred; Louisa Nordmark; [2021]
    Nyckelord :autism; vårdnadshavare; förståelse; anpassningar; samarbete; inkludering;

    Sammanfattning : Den här studien har undersökt hur vårdnadshavare till barn med autism upplever samarbetet med skolan samt vilka aspekter av skolans arbete med och stöttning av deras barn som de upplever som positiva eller negativa.  Som bakgrund till vår studie har vi utgått från debattinlägg om ämnet och en rapport som kartlagt anpassningar för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) i Uppsala län. LÄS MER

  3. 3. Att samverka för delaktighet - en fallstudie om att skapa delaktighet på förskolan för ett barn med diagnosen autism

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Cecilia Carlén; Madeleine Hammer; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Examensarbete: 15 hp Program och kurs: Specialpedagogiska programmet, SPP610 Nivå: Avancerad nivå Termin/år: Ht 2018 Handledare: Bengt Edström Examinator: Lars-Erik Olsson Rapport nr: HT18-2910-281-SPP610 Nyckelord: delaktighet, autism, förskola, samverkan, anpassningar, sociokulturellt perspektiv, dilemmaperspektiv, intensivinlärning, tillgänglig lärmiljö Syfte: Syftet var att undersöka och visa på hur man har anpassat verksamheten på en förskoleavdelning för att göra ett barn med diagnosen autism delaktigt. Studien avser även att visa på hur samverkan mellan förskola, föräldrar och andra aktörer i verksamheten skapar framgångsfaktorer eller hinder för barnets delaktighet i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Designing joint attention systems for robots that assist children with autism spectrum disorders

    Master-uppsats, KTH/Tal, musik och hörsel, TMH

    Författare :Leonor Fermoselle; [2018]
    Nyckelord :Human-Robot Interaction; Joint Attention; Autism Spectrum Disorders;

    Sammanfattning : Joint attention behaviours play a central role in natural and believable human-robot interactions. This research presents the design decisions of a semi-autonomous joint attention robotic system, together with the evaluation of its effectiveness and perceived social presence across different cognitive ability groups. LÄS MER

  5. 5. "Man vågar inte dö”Upplevelse av vardagen beskrivna av föräldrar till barn med autism

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Margareta Jablonska; [2010]
    Nyckelord :Asperger syndrom; autism; autismspektrum; föräldrar; kris;

    Sammanfattning : ABSTRACTMargareta Jablonska (2009). ”Man vågar inte dö”. En kvalitativ undersökning om föräldrar till barn med autism, upplevelse av vardagen. ("We dare not die. LÄS MER