Sökning: "CSR-engagemang"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade ordet CSR-engagemang.

  1. 1. Inflytandet av Corporate Social Responsibility : En kvalitativ studie om hur företag interagerar Corporate Social Responsibility i sin marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Viktor Gullbo; Jacob Person; [2023]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Brand identity; Consumer; Corporate Social Responsibility; Varumärkesidentitet; Konsument;

    Sammanfattning : CSR-aktiviteter har blivit ett allt vanligare initiativ av företag för att kunna påverka konsumenter samt differentiera utbudet av produkter. Det är dock sällan som konsumenter blint accepterar dessa initiativ som uppriktiga handlingar och belönar inte företagen i det direkta skedet. LÄS MER

  2. 2. Corporate social responsibility communication in apparel retail industry

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Economics

    Författare :Natalie Saati; [2021]
    Nyckelord :apparel retail; CSR commitment; CSR communication; CSR communication strategy; CSR motives; institutional theory; legitimacy; sustainability; CSR; CSR engagemang; CSR kommunikation; CSR kommunikationsstrategier; CSR motiv; hållbarhet; institutionell teori; klädhandlare; legitimitet;

    Sammanfattning : The apparel industry is accused of being socially and environmentally irresponsible. Due to the growing awareness of the social and environmental impact caused by the apparel industry, stakeholders are increasingly vigilant and demand ethical corporate behavior. LÄS MER

  3. 3. CSR-engagemang och företagens lönsamhet : Spelar kundmedvetenhet någon roll?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :David Ottosson; Teymor Johanson; [2020]
    Nyckelord :corporate social responsibility; CSR; folksam; hållbarhet; marknadsföringsintensitet; tobin s q; lönsamhet;

    Sammanfattning : Tidigare forskning i länken mellan Corporate Social Responsibility (CSR) och lönsamhet påvisar positiva, negativa och neutrala samband. Inkonsekvensen bland resultaten kan bero på empiriska modelleringsfel vad gäller inkluderingen av betydande variabler. LÄS MER

  4. 4. ANSTÄLLDAS ATTITYDER TILL HÅLLBARHET : Hur anställa i ett miljöcertifierat energiföretag ser på ekologiskhållbarhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Anna Björnson; Elin Johansson; [2020]
    Nyckelord :Sustainable development; Ecological sustainability; Corporate Social Responsibility; Agenda 2030; Employees and Attitudes; Hållbar utveckling; Ekologisk hållbarhet; Corporate Social Responsibility; Agenda 2030; Anställda och Attityder;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hållbarhet handlar om att minska eller undvika negativ påverkan på människoroch ekosystem samt förbättra såväl mänskliga resurser som naturresurser, för att ävenframtida generationer ska kunna uppfylla sina behov. Hållbar utveckling består av tredimensioner: ekologisk hållbarhet, social hållbarhet och ekonomisk hållbarhet. LÄS MER

  5. 5. CSR inom mejeri- och klädbranschen : En kvantitativ studie om konsumenters åsikter kring CSR inom två olika branscher

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :David Grönlund; Johan Hirsch Rabe; [2019]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; Consumer Decision Strategy; Green marketing; Eco-branding; Greenwashing; Dairy industry; Clothing industry; Sustainability; Consumer behavior; Corporate Social Responsibility; CSR; Konsumenbeteende; Grön marknadsföring; Gröna varumärken; Greenwashing; Mejeribranschen; Klädbranschen; Hållbarhet;

    Sammanfattning : Implementation av ett CSR-engagemang innebär stora ekonomiska påfrestelser på ett företag vilket kan visa sig vara problematiskt för företag då konsumenterna uppger att de är villiga att överväga CSR men när det gäller verklig konsumtion är det få konsumenter som tar hänsyn till CSR. Syftet med denna uppsats är därför att kartlägga åsikterna om företags CSR inom mejeribranschen och klädbranschen hos konsumenter i Stockholm län. LÄS MER