Inflytandet av Corporate Social Responsibility : En kvalitativ studie om hur företag interagerar Corporate Social Responsibility i sin marknadsföring

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

Sammanfattning: CSR-aktiviteter har blivit ett allt vanligare initiativ av företag för att kunna påverka konsumenter samt differentiera utbudet av produkter. Det är dock sällan som konsumenter blint accepterar dessa initiativ som uppriktiga handlingar och belönar inte företagen i det direkta skedet. CSR har blivit en växande riskfaktor för företag om det hanteras fel. Det kan leda till att företagets rykte skadas allvarligt och får en direkt negativ inverkan på verksamheten och dess resultat. Syftet med studien var att undersöka och få en djupare förståelse för hur ett företags CSR-aktiviteter har för påverkan på konsumentbeteenden. Det skulle även studeras hur företag använder sig av CSR som marknadsföringsstrategi för att skapa varumärkesidentitet. För att skapa en tydlig bild och förståelse för läsaren har relevanta teorier kring ämnet i den teoretiska referensramen diskuterats. Genom en kvalitativ metod samt deduktiv ansats konstruerades semi-strukturerade intervjuer där 3 företag deltog i studien. Företagen som har deltagit i studien integrerar CSR i sin marknadsföring samt hur det styr de olika företagen. Slutsatsen efter en grundlig analys av den empiriska framställningen som har ställts i relation till den teoretiska referensramen så framgår det att konsumenter väljer att vara lojala mot företag som visar ett starkt CSR-engagemang i hur de bedriver företag. Det kan även konstateras att CSR-aktiviteter är ett viktigt verktyg för företag som vill skapa en positiv och attraktiv varumärkesidentitet. Däremot kommuniceras CSR-aktiviteter inte bara till konsumenter för att skapa en tillhörighet till företagen utan även till intressenter samt samarbetspartners.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)