Sökning: "Children´s action"

Visar resultat 6 - 10 av 122 uppsatser innehållade orden Children´s action.

  1. 6. Children’s Rights in Brazilian Schools: A Living Law Informed Ethnography

    Master-uppsats, Lunds universitet/Rättssociologiska institutionen

    Författare :Alexandre Soares De Carvalho; [2023]
    Nyckelord :sociology of law; living law; Children’s rights; Convention on the Rights of the Child; school setting; education; Social Sciences;

    Sammanfattning : Children's rights are a crucial area of research since children are among the most vulnerable groups in every society. The state laws, including the United Nations Convention on the Rights of the Child (CRC), set out the rights of children and prescribes the obligations of governments and adults to ensure their protection, provision for their needs and grant them the right to participate in the decisions which affect their lives. LÄS MER

  2. 7. Stödmaterial avsett för undervisning om hållbar utveckling i förskolan : En kvalitativ innehållsanalys av stödmaterial som syftar till att främja barns handlingskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Amanda Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Action competence; preschool teaching; support material; sustainable development; Handlingskompetens; hållbar utveckling; stödmaterial; undervisning i förskolan;

    Sammanfattning : Teaching can be perceived as a complex concept, as can sustainable development and what these concepts mean for preschool activities. Therefore, support materials for teaching sustainable development are likely to be used by preschool staff. LÄS MER

  3. 8. "Hemmakämpare" : En kvalitativ studie om tvärprofessionell samverkan i arbetet med hemmasittande barn och ungdomar

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Terese Gårdefelt; Alexandra Gabrielsson; Saga Ernebrink; [2023]
    Nyckelord :Homesitters; School absences; cooperation; room of action; Hemmasittare; skolfrånvaro; samverkan och handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Hemmasittare är ett relativt nytt fenomen som innefattar barn och ungdomar som isolerar sig i hemmet och av olika anledningar inte förmår att gå i skolan. Att vara frånvarande i grundskolan under en längre period kan orsaka konsekvenser för individen. LÄS MER

  4. 9. Då sa han och då gjorde hon : En jämförelse mellan tolkstudenter och erfarna tolkars skapande av konstruerat agerande och konstruerad dialog

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Tolk- och översättarinstitutet

    Författare :Linnea Appel; [2023]
    Nyckelord :Sign language interpreting; constructed action; constructed dialogue; experience; Teckenspråkstolkning; konstruerat agerande; konstruerad dialog; erfarenhet;

    Sammanfattning : Man lär så länge man lever sägs det, och även lärare på utbildningen för teckenspråkstolkar på Stockholms universitet säger att avslutad utbildning inte är likställt med att vara färdiglärd. För att undersöka om det går att se fortsatt utveckling har jag i denna uppsats jämfört tre studenter, från kandidatprogrammet i teckenspråk och tolkning, som går sista terminen och tre erfarna tolkar, som i snitt har en erfarenhet på 12,5 år, i deras produktion av konstruerat agerande (CA) och konstruerad dialog (CD) när de tolkar en barnbok. LÄS MER

  5. 10. Ateljén, där kreativa avtryck bor : - En kvalitativ bildanalys av förskoleateljéer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Pauline Schlack Moilanen; Tove Wantzin; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; atelier; intra-action; environment as the third teacher; visual ethnography; förskola; ateljé; intra-aktion; rummet som den tredje pedagogen; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bredda kunskapen om hur barns närvaro och avtryck syns i ateljén som rum när de inte är där samt hur intra-aktionen mellan olika aktörer främjar barns agens och estetiska processer. Studiens metod bygger på en visuell etnografisk undersökning, där empirin består av fotografiskt material som samlats in från ateljéer. LÄS MER