Sökning: "Ett antal lärares planering i matematik undervisning"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Ett antal lärares planering i matematik undervisning.
1. Matematikboken i centrum : 4–6 lärares inställning till lärobokens användning inom matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Läroboken i matematik anses vara en central resurs och i en granskning gjord 2014 av Skolverket visade det sig att svenska matematiklärare använder sig av läroboken i matematik i större omfattning än matematiklärare i andra länder. Lärare kan utnyttja läroboken med en direkt användning där läraren uteslutande använder läroboken vid sin planering och undervisning eller en indirekt användning där läraren använder läroboken som en inspiration och använder då inte läroboken i lika stor utsträckning. LÄS MER
2. Hypotetiska utvecklingsbanor i matematik : En litteraturstudie om hur forskning om hypotetiska utvecklingsbanor kan vara ett redskap i lärares planering och undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Matematik och tillämpad matematik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Syftet med litteraturstudien var att undersöka hur matematiklärare kan använda forskningsresultat om hypotetiska utvecklingsbanor som ett redskap i sin planering och undervisning. Hypotetiska utvecklingsbanor är ett begrepp som beskriver en möjlig utveckling av elevers konceptuella förståelse i matematik genom ett antal aktiviteter eller uppgifter. LÄS MER
3. Att bedöma yngre elever i matematik : En studie om lärares bedömningsprocess och elevers delaktighet i bedömning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Detta är en studie om bedömning av elever i de yngre skolåren i ämnet matematik. Studien syftade till att undersöka lärares syften med och tankar om bedömningsprocessen i matematik. LÄS MER
4. Lärarens verktyg som gynnar elever i behov av särskilt stöd : En kvalitativ studie om ett antal lärares arbete med åtgärdsprogram
M1-uppsats, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att undersöka hur åtgärdsprogram fungerar som ett verktyg för lärare vid planering av undervisning för elever som är i behov av särskilt stöd. Studien presenterar en kvalitativ studie där läroplansteorin har stått som grund för att analysera resultatet. LÄS MER
5. "Ja, det är Lukas-matte idag!" En fallstudie av matematikundervisning på gruppnivå
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte Syftet med studien var att inom ramen för en fallstudie, skapa fördjupad förståelse för såväl klasslärares som speciallärares hinder och möjligheter att på gruppnivå utveckla elevers matematiska kunskaper. Studien har haft en särskild inriktning mot elever i behov av särskilt stöd. LÄS MER