Att bedöma yngre elever i matematik : En studie om lärares bedömningsprocess och elevers delaktighet i bedömning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Detta är en studie om bedömning av elever i de yngre skolåren i ämnet matematik. Studien syftade till att undersöka lärares syften med och tankar om bedömningsprocessen i matematik. För att uppfylla studiens syfte svarade undersökningen på vilka metoder och strategier lärare beskriver sig använda i sin bedömning av elevers kunskaper i matematik samt vad lärare anser om att göra elever delaktiga i bedömningen. Sex samtalsintervjuer genomfördes med lärare för elever i de yngre skolåren där lärarnas subjektiva erfarenheter om bedömning och dess process diskuterades utifrån ett intervjuschema. Resultatet diskuterades utifrån två teoretiska utgångspunkter: summativ och formativ bedömning där summativ bedömning syftar till att summera en elevs kunskapsnivå medan formativ bedömning syftar till bedömning för lärande där elevers delaktighet i bedömning betonas. Av studiens resultat framkom att bedömningsprocessen består av olika strategier och metoder för att få insikt i elevers kunskaper där dialog med eleven under lektionerna lyfts fram som en del i bedömningen men samtliga lärare uttrycker att de i huvudsak grundar sin bedömning utifrån diagnoser. Om elevers delaktighet i bedömning av matematikkunskaper skiljer sig lärarnas åsikter, där ett antal anser att elever i de yngre skolåren är för små medan andra ser elevers delaktighet som en del av bedömingsprocessen. Lärarna beskriver att deras bedömning ligger till grund för planering av undervisning samt som underlag för individuella utvecklingsplaner inför utvecklingssamtal där diagnoser beskrivs som ett bra konkret material som stärker och synliggör deras bedömning av elevers kunskaper i matematik. Utvecklingssamtalet beskrivs även av samtliga lärare som ett tillfälle där eleverna får vara delaktiga i sin bedömning av sina matematikkunskaper. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)