Sökning: "Evelina Adolfsson"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Evelina Adolfsson.

  1. 1. Framför ditt tal med energi! : En läromedelsgranskning av vad som anses känneteckna god icke-verbal kommunikation vid muntliga framföranden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University

    Författare :Evelina Adolfsson; [2021]
    Nyckelord :Actio; non-verbal communication; public speaking; rhetoric; the five canons of rhetoric; Actio; muntliga framföranden; retorik; kroppsspråk; icke-verbal kommunikation; den retoriska arbetsprocessen;

    Sammanfattning : Previous studies show that students are often expected to speak in front of a group, but they receive little guidance on how they should proceed. The aim of this essay is to contribute to the area by a critical examination of the advice and exercises that appear in six textbooks for the Swedish subject in upper secondary school. LÄS MER

  2. 2. Allt försvann med min sjukdom : Hur sexualiteten påverkas av Multipel skleros: en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Evelina Johansson; Lina Adolfsson; [2020]
    Nyckelord :Multipel skleros; sexuell hälsa; patientperspektiv; KASAM.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här studien var att utforska sexualiteten hos patienter med multipel skleros ur ett patientperspektiv. Metod: En litteraturstudie där artiklarna söktes fram ur databaserna CINAHL och PsycInfo. Sökningarna resulterade i fem kvantitativa och tre kvalitativa artiklar. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitet, en del i förskolans verksamhet : Förskollärares uppfattningar om hur fysisk aktivitet påverkar barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jennie Adolfsson; Evelina Andersson; [2017]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; förskolemiljö; barn; förskollärare; förhållningssätt; utveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att belysa förskollärares uppfattningar kring vad fysisk aktivitet kan ha för betydelse för barns utveckling, samt hur de arbetar för att främja fysisk aktivitet och hur de ser på inne-och utemiljöns betydelse i förskolan. De frågeställningar vi vill undersöka är, vilka uppfattningar förskollärare har kring vad fysisk aktivitet kan ha för betydelse för barns utveckling, hur förskollärarna beskriver att de arbetar för att främja fysisk aktivitet i förskolans verksamhet samt hur förskollärarna beskriver inne- och utemiljöernas påverkan på den fysiska aktiviteten. LÄS MER